حرم امام رضا ع
یکی از مکان های زیارتی که برای موضوع سفر زیارت سلامت تعداد زیادی از افراد تمایل به دیدن و زیارت آن را دارند حرم امام رضا ع می باشد. حرم امام رضا ع یکی از مشهورترین جاذبه های گردشگری مشهد در ایران است. سالانه میلیونها نفر زائر از ایران و دنیا برای زیارت شاه خراسان راهی مشهد میشوند. حرم امام رضا ع در طول تاریخ بارها دچار تغییر و تحول توسعه قرار گرفته است. نکته اینکه طبق روایتهای تاریخی ایشان شخصا در سفر به مرو محل حرم رضوی را مشخص کردهاند.
![حرم امام رضا ع](https://iranghc.com/wp-content/uploads/2024/01/Untitled-8.jpg)
حرم مقدس امام رضا ع از مهمترین جاهای دیدنی خراسان رضوی به حساب میآید و در میان طرفداران و زائران ایشان به اسامی و القاب گوناگونی شهرت دارد. معماری زیبا و دلنشین حرم مطهر امام رضا ع چشمان هر ادمی را مات و مجذوب می کند و هنرهای به کار گرفته در آن نشانگر و تجلیگاه هنر ایرانی اسلامی است حرم امام رضا از اوج عظمت هنر ایرانی اسلامی حکایت ها دارد و نگین معماری ایرانی اسلامی است. هر فردی که پا به حرم امام رضا می گذارد در همان دید اول مبهوت بزرگی معماری این بنای روحانی می شود.بدون شک معماری حرم مطهر رضوی باعث افتخار بوده و الگویی مناسب در کل جهانی است.حرم امام رضا ع برای هنرمندان و معماران جایگاه عظیم و الهام بخش است و در حال حاضر تمامی رواق ها صحن ها مناره ها جلوه گاهی بی نظیر از سازه های معناگرا و برگرفته از معماری ایرانی اسلامی است. همه جای مجموعه بی نظیر حرم مطهر دارای معماری است که با استفاده از این معماری می توان معماری ایرانی اسلامی را الگوسازی کرد. حفظ معماری ایرانی اسلامی در حرم مطهر رضوی و تلفیق آن با تکنولوژی و فناوری در جهان ویژگی برجسته حرم مطهر حضرت امام رضا ع ونکته ای بسیار حائز اهمیت و آموزنده برای برنامه ریزان معماری ایران است. نیاز جامعه امروز در حوزه معماری ارائه الگوی ایرانی اسلامی می باشد با توجه به نقش حرم مطهر لازم است ارائه الگوی معماری در سطح جامعه اسلامی مورد توجه قرار گیرد. درمجموعه آستان قدس رضوی با داشتن گنجینه های گران بهای معماری می توان در این حوزه نقش آفرینی نماید و جهت ایجاد الگویی ایرانی اسلامی در سطح کشور پیشرو باشد.
![حرم امام رضا ع](https://iranghc.com/wp-content/uploads/2024/01/Untitled-22.jpg)
بارگاه ملکوتی امام رضا ع یکی از باشکوهترین مکانها در کل ایران است که قلب زائران زیادی برای آن میزند. حرم قدس رضوی تنها شامل آرامگاه نورانی ثامن الحجج نیست بلکه این مجموعهی مذهبی شامل چندین بنا و زیرمجموعه می باشد که تعداد و تنوع آنها ،این حرم مطهر را تبدیل به مجموعهای جهان شامل کرده است آستان قدس رضوی با توجه به ارزشهای تاریخی هنری و معماری خود که افزون بر ارزشهای معنوی آن است در تاریخ پانزده دی ماه سال ۱۳۱۰ بهعنوان یک اثر ملی با کد ملی صد و چهل ثبت شد.
حرم رضوی حرم مطهر ارض اقدس مرقد منور ، ملکوتی ، مطهر قلب عالم بارگاه ملکوتی قبلهی آمال آستان ملائک پاسبان رضوی مرقد شریف و بارگاه منور رضوی فقط چند نمونه از این اسامی هستند.
به طور کل مجموعهای که حرم مطهر رضوی و متعلقات آن مانند کتابخانهها و موزهها را در بر میگیرد آستان قدس رضوی گفته میشود و استفاده از اسم هایی چون روضهی رضویه ،مقدسه ، منوره نیز در رسانهها رایج است. روضه در اصل به معنی باغ و بوستان است و محل دفن پیکر پاک آقا علی ابن موسی الرضا ع در حرم مطهر را به این اسم میخوانند. مضجع شریف نیز اسمی است که به مرقد مطهر ایشان تعلق دارد. پس از انقلاب اسلامی مسئولان توجه بسیار ویژه ای به حرم امام رضا ع کردند و آن را توسعهی بسیارزیادی بخشیدند. به جز دو صحن کهنه و نو بقیه صحنهای حرم آقا علی ابن موسی الرضا ع بعد از انقلاب ساخته شدهاند. بستهای شرقی و غربی نیز پس از احداث صحن جامع رضوی به بستهای دیگر حرم اضافه شدند.
روی هم رفته شصت هزار و پانصد متر مربع از هفتاد هزار متر مربع فضای سرپوشیدهی زیارتی این مجموعه بعد از انقلاب اسلامی به آن اضافه شده است. درکل و با احتساب مساحت تمام بخشهای زیارتی و غیرزیارتی مساحت کل حرم امام رضا ع بیش از یک میلیون متر مربع است و گنجایش هفتصد هزار نفر را دارد.
صحن های حرم امام رضا ع
صحن های حرم امام رضا ع نه عدد هستند و به نامهای صحن انقلاب اسلامی صحن کهنه یا صحن عتیق صحن آزادی صحن نو صحن جمهوری اسلامی صحن قدس صحن جامع رضوی صحن غدیر صحن کوثر صحن هدایت و صحن بعثت گفته میشوند.
صحنها حیاطهای بزرگ حرم هستند و بست به بخشی از حرم مطهر گفته میشود که در گذشته مرزی بود که افراد خارجی و غیرمسلمان حق گذشتن از آن را نداشتند در این بستها بود که از بزرگان استقبال میکردند و دراینجا بود که مردم برای در امان ماندن از ظلمی بست مینشستند.
![حرم امام رضا ع](https://iranghc.com/wp-content/uploads/2024/01/Untitled-10.jpg)
بستنشینی از عصر صفویان در ایران رسم شد و در دوران شاهان قاجار به بالاتریج نقطه خود رسید و در زمان پهلوی به واقعهی گوهرشاد انجامید. درحال حاظر هیچ کسی برای بست نشستن به حرم نمیآید اما اسم این رسم همچنان روی بخشهایی از حرم باقی مانده است.
صحن انقلاب یا صحن عتیق همانگونه که از اسم آن پیداست قدیمیترین صحن حرم مطهر است و با ۶۷۴۰ متر مربع در ضلع شمالی آن قرار دارد. این صحن تاریخی و باشکوه یکباره ساخته نشد بلکه نیمی از آن در دوران تیموریان ساخته شد و نیمهی دیگر در تقارن کامل با آن در دوران صفویان توسعه یافت. به عبارت کاملتر وزیر سلطان حسین بایقرا از سلسلهی تیموریان دستور ساخت صحن ایوان جنوبی به نام ایوان طلا ایوان نادری و چند بنا در ضلع غربی آن را داد و ۱۵۰ سال بعد از آن شاه عباس صفوی ایوانهای شمالی و بخش شرقی آن را بهصورت کاملا قرینه با بخشهای قبلی ساخته شد.
دو ایوان ساعت و نقاره خانه متقارن با یکدیگر ساخته شدهاند. دو منارهی حرم مطهر رضوی بر فراز ایوان طلا و ایوان عباسی ساخته شدهاند. امیر علیشیر نوایی وزیر دانشمند تیموریان که ساخت این صحن با تلاش او شروع شد در کنار ایوان شمالی خفته است.
![حرم امام رضا ع](https://iranghc.com/wp-content/uploads/2024/01/Untitled-7.jpg)
ایوانهای صحن عتیق
ایوان طلای نادری در جنوب قدیمیترین ایوان صحن انقلاب است چون نادرشاه افشار آن را طلا کاری کرده به نام نادری شهرت دارد.
ایوان عباسی در شمال متصل بودن به بست طبرسی باب طبرسی خوانده میشود و از نظر هنر کاشی کاری و کتیبه کاری شاهکاری بی نظیر است. صلوات بر پیامبر اکرم و امامان معصوم علیهم السلام و سورهی جمعه را روی بخشهایی از ایوان میتوان دید.
در مواردی هم دربارهی علت نامگذاری این صحن به نام صحن انقلاب چنین نوشته شده است
به رسم حقشناسی از مبارزات حق طلبانهی مرد مسلمان ایران به رهبری آیتالله امام خمینی متع الله المسلمین ببقائه و یادبود شهدا و مصدومین در این مکان شریف اینجا به صحن انقلاب نامگذاری شد.
ایوان ساعت در غرب ایوان غربی به بست شیخ طوسی راه دارد و باب طوس نامیده میشود. در واقعهی حملهی روسها به حرم مطهر رضوی در سال ۱۱۳۰ هجری قمری ایوان ساعت دچار حادثه شد. آثار گلولهها هنوز روی این ایوان وجود دارد. دو کتیبه به خط ثلث حاوی آیاتی از قرآن کریم در بالا و حاشیهی آن نمایانگر است. زیر یکی از ترنجها با خطی زیبا نوشته شده است ای دل غلام شاه جهان باش و شاد باشپیوسته در حمایت لطفالله باشقبر امام هشتم و سلطان دین رضااز جان ببوس و بر در این بارگاه باش و ایوان نقاره خانه در شرق ایوان شرقی که به بست شیخ حر عاملی راه دارد باب حر عاملی نامیده میشود. این بنای باشکوه بهجامانده از دوران عباسی در تقارن کامل با ایوان غربی ساخته شده و سورههای نور و مزمل با خطی خوش روی آن نوشته شده است.
در مواردی هم دربارهی علت نامگذاری این صحن به نام صحن انقلاب چنین نوشته شده است :
به رسم حقشناسی از مبارزات حق طلبانهی مرد مسلمان ایران به رهبری آیتالله امام خمینی متع الله المسلمین ببقائه و یادبود شهدا و مصدومین در این مکان شریف اینجا به صحن انقلاب نامگذاری شد.
ایوان ساعت در غرب ایوان غربی به بست شیخ طوسی راه دارد و باب طوس نامیده میشود. در واقعهی حملهی روسها به حرم مطهر رضوی در سال ۱۱۳۰ هجری قمری ایوان ساعت دچار حادثه شد. آثار گلولهها هنوز روی این ایوان وجود دارد. دو کتیبه به خط ثلث حاوی آیاتی از قرآن کریم در بالا و حاشیهی آن نمایانگر است. زیر یکی از ترنجها با خطی زیبا نوشته شده است ای دل غلام شاه جهان باش و شاد باشپیوسته در حمایت لطفالله باشقبر امام هشتم و سلطان دین رضااز جان ببوس و بر در این بارگاه باش و ایوان نقاره خانه در شرق ایوان شرقی که به بست شیخ حر عاملی راه دارد باب حر عاملی نامیده میشود. این بنای باشکوه بهجامانده از دوران عباسی در تقارن کامل با ایوان غربی ساخته شده و سورههای نور و مزمل با خطی خوش روی آن نوشته شده است.
سایر بخشهای صحن انقلاب
سایر بخشهای صحن انقلاب به این شرح هستند:
پنجره فولاد در زمان ساخت صحن در دوران تیموریان پنجرهای در سمت چپ ایوان نادری محلی مشرف به ضریح مطهر گذاشته شد تا افراد هنگام ورود به حرم بتوانند در فاصلهای کم با ضریح زیارت نامه بخوانند. این پنجره امروزه پنجره فولاد نامیده میشود. پس از انقلاب بهخاطر فرسودگی آن پنجرهی جدیدی در محل گزاشته شد که برخلاف اسمی که به آن معروف است از آلیاژ برنج ساخته و با طلا آبکاری شده است. پنجرهی قدیمی نیز به موزه انتقال داده شد.
نقاره خانه ایوان شرقی در دو طبقه ساخته شده است و نقاره خانه در طبقهی دوم آن قرار گرفته است. در طبقهی اول آن نیز وسایل مربوط به نقارهنوازی نگه داری میشود. نقارهنوازی از اواسط قرن نهم و به دستور نوهی گوهرشاد در حرم مطهر رواج یافت و از آن زمان تاکنون بهجز برههای هشت ساله که به دستور رضاخان تعطیل شد این رسم همچنان ادامه داشته است. به غیر از زمان طلوع و غروب خورشید در اعیاد و در هنگام مشاهدهی کراماتی از جانب آقا علی ابن موسی الرضا ع نیز نقاره نواخته میشود.
ساعت بزرگ صحن انقلاب ساعت صحن انقلاب به ساعت معاون نیز معروف است. این ساعت توسط فردی به نام مرحوم عبدالحسن معاون در سال ۱۳۳۳ از آلمان خریداری و بر سر ایوان غربی صحن انقلاب که به ایوان ساعت معروف است نصب و ساعتی که آنجا نصب بود به صحن آزادی انتقال داده شد. گفته میشود او بهخاطر نذری که برای شفای خود از بیماری کرده بود این ساعت را به آستان قدس رضوی اهدا کرد.
سقاخانهی نادری یا سقاخانهی اسماعیل طلایی سقاخانه درست در میانهی صحن انقلاب قرار دارد. سنگاب آن که بهصورت یکپارچه تراشیده شده است به دستور نادرشاه افشار از سنگ مرمر تهیه و از هرات به مشهدانتقال داده شده است. سایهبان هشتضلعی و سقف گنبدی شکل آن را هنرمندی به نام اسماعیل طلایی روی پایههایی از جنس مرمر ساخته و طلاکاری کرده است. سقاخانه یک بار در سال ۱۳۴۵ مرمت شد.
صحن آزادی
صحن نو بعد از انقلاب به نام صحن آزادی نامیده شد. این صحن با چهار هزار و سیصد و چهل متر مربع مساحت یکی از بزرگ ترین صحن های حرم امام رضا ع است. این صحن در ضلع شرقی حرم مطهر در پایین پای مبارک حضرت ساخته شده و از سمت غرب به روضهی منوره وصل است. بنا صحن نو که در مقایسه با صحن کهنه صحن انقلاب به این اسم نامیده میشود به دستور فتحعلی شاه قاجار شروع شد و در دوران ناصرالدین شاه به اتمام رسید.
بهجای سقاخانهای که در گذشته در وسط صحن قرار داشت و اکنون حوضی بزرگ ساخته شده که در وسط آن همان سنگاب یکپارچهی سقاخانهی پیشین ساخته شده است. علت تخریب سقاخانهی صحن آزادی حائل شدن آن بین زائران و ایوان طلا در زمان عرض سلام و ادای احترام بهمحض ورود به صحن بود. این کار در سال ۱۲۷۱ توسط شاهان قاجار انجام و بهجای آن حوض ساخته شد.
ایوانهای صحن جدید
ایوان طلای ناصری ایوان شرقی صحن آزادی صحن امام خمینی ره صحن جامع رضوی صحن جمهوری اسلامی صحن قدس
صحن هدایت صحن غدیر
صحن کوثر گنبد طلای حرم امام رضا ع گلدسته های حرم امام رضا ع بهشت ثامن الائمه
![حرم امام رضا ع](https://iranghc.com/wp-content/uploads/2024/01/Untitled-11.jpg)
ایوان طلای ناصری در ضلع غربی صحن چشمگیرترین بخش این صحن است که به هنگام ورود به دید زائران میآید. آن از طریق راهروی کوچکی که دو طرف آن دو در طلایی ساخته شده است به رواق دارالسعاده وصل میشود. به این دلیل که طلاکاری این ایوان در عصر ناصرالدین شاه صورت گرفته است آن را ایوان ناصری مینامند. این ایوان به بانوان اختصاص داده شده است.
ایوان شرقی صحن آزادی به بابالسلام معروف است و ایوان شمالی آن بارها در دورهی پهلوی مورد مرمت قرار گرفته است. این ایوان به ایوان تلگرافخانه نیز شهرت دارد.
بهشت ثامن الائمه شمارهی یک در زیر این صحن قرار دارد و از ضلع شمال شرقی و جنوب شرقی صحن قابل ورود است. در این قبرستان پیکر مطهر شهدای هشت سال دفاع مقدس و خدام حرم رضوی در این مکان دفن هستند.
صحن امام خمینی ره را میتوان سومین صحن حرم مطهر از نظر قدمت خواند. در گذشته در محل فعلی این صحن دکانهایی کهنه و فرسوده به نام تیمچه پایینپا و مدرسهای نیمه مخروبه به نام مدرسهی سعدالدین قرار داشت که در دوران پهلوی خریداری و به مجموعهی حرم مطهر اضافه شدند. صحن امام خمینی ره در سال ۱۳۲۴ افتتاح شد اما در ابتدا کاربرد عمومی نداشت و فقط برای امور تشریفاتی و پذیرایی از سران کشورها استفاده میشد. این صحن فقط دو ایوان در غرب و شمال خود دارد. بعد از انقلاب نردهای که در سمت جنوب صحن بود و آن را از خیابان جدا میکرد برچیده و بهجای آن دیواری بنا شد.
ساخت اولیه شامل چندین ساختمان برای موزه و کتابخانه بود که به همین دلیل آن را صحن موزه نیز می خواندند. در سال ۱۳۵۳ همگی خراب و فضای آنها به صحن متصل شد تا وسعت آن به ده هزار متر مربع برسد. در سال ۱۳۸۱ بهخاطر افزایش تعداد زائران و نیاز به فضاهای سرپوشیده برای راحتی آنها بخش بزرگی از این صحن تغییر کاربری داد و پس از مسقف شدن به نام رواق امام خمینی ره نام گزاری شد. بخش کوچکتر آن اکنون رواق بعثت نامیده میشود.
صحن جامع رضوی با سیصد و شصت وسه متر درازا و صدوشصت و هفت متر پهنا و روی هم رفته ۱۱۷۵۸۴ متر مربع زیربنا بزرگ ترین صحن حرم امام رضا ع است و مراسمهای مختلفی مانند سخنرانی مقام معظم رهبری در ابتدای هر سال شمسی و اجتماع عزاداران حسینی در ماه محرم در این صحن صورت می گیرد. این صحن واقع در بخش جنوبی آستان مقدس در سال هزارو سیصد و هشتاد و یک افتتاح شد و گنجایشی برابر با هفتاد هزار نمازگزار را دارد. سه ایوان آن به اسامی ولی عصر در ضلع جنوبی باب الکوثر در ضلع شرقی و باب الغدیر در ضلع غربی هرکدام دارای دو گلدستهی مرتفع هستند.
صحن جمهوری اسلامی: صحن جمهوری اسلامی در ضلع غرب حرم مطهر رضوی قرار دارد. این صحن در سال ۱۳۶۸ و با هدف بزرگسازی حرم در وسعت ۷۲۹۲ متر مربع افتتاح شد. این صحن مشابه صحن انقلاب است بگونه ای که مانند آن دارای دو منارهی طلا روی ایوانهای شمالی و جنوبی ایوان طلاکاری شده سقاخانه و پنجرهای برای خواندن زیارتنامه از دور است. تنها فرق آنها این است پنجرهی صحن جمهوری اسلامی از جنس برنز است. بهشت ثامنالائمهی شمارهی سه که شهدای انفجار عاشورای سال هفتاد و سه در آن دفن شده اند و زیر این صحن قرار دارد.
صحن قدس :صحن قدس با مساحتی در حدود ۲۵۳۰ متر مربع کوچک ترین صحن حرم امام رضا ع است. این صحن در سال ۱۳۷۳ و در میان مسجد گوهرشاد صحن موزه امام خمینی بست شیخ بهایی و صحن جامع رضوی بنا شد. سقاخانهی آن از روی قبهالصخره در بیتالمقدس و در اندازهی یک هشتم اندازهی واقعی طراحی شده است. نکتهی دیگر آن که بهشت ثامنالائمهی شمارهی دو زیر این صحن قرار دارد.
صحن هدایت :صحن کوچک هدایت با زیربنای ۱۷۹۸۰ متر مربع صحنی تازه تاسیس است که در ضلع شمال شرقی آستان مقدس قرار دارد و بنیاد پژوهشهای اسلامی دانشگاه علوم اسلامی رضوی و مهمان سرای حضرت در این صحن واقع شده است.
صحن غدیر:صحن غدیر با ۱۴۴۵۳ متر مربع زیربنا در جنوب غربی حرم مطهر قرار دارد و ازاین راه میتوان به مجتمع تجارتی خدماتی غدیر که شامل سرویسهای بهداشتی فرنگی است راه یافت. خطبهی غدیر و نام مبارک علی ابن ابیطالب ع را میتوان در تمامی کاشیها و کتیبههای آن دید.
صحن کوثر:صحن کوثر مساحتی حدود ۱۵۶۴۸ هزار متر مربع دارد و در شمال شرق آستان مقدس و در بین صحن جامع رضوی رواق امام خمینی ره و صحن آزادی بنا شده است. تمامی کاشیهای این صحن مزین به نام مبارک بانوی دو عالم شده و خطبهی فدکیه روی کتیبههای آن نوشته شده است.
گنبد طلای حرم امام رضا ع : گنبد طلای حرم امام رضا جلوهای زیبا از هنر آمیخته با مذهب است. این گنبد از دو ساختار داخلی و خارجی تشکیل شده که گنبد داخلی را خود و گنبد خارجی را آهیانه میخوانند. گنبد داخلی همان سقف روضه منوره است که قبه خوانده می شود و اکنون ساختاری طلایی روی آن بنا شده است. این گنبد از داخل روضه قابل دیدن است.
اولین قبهای که بر فراز مرقد امام رضا ع وجود داشت همان قبهای است که مامون برای پدرش در بقعهی هارونی بنا کرد. روایت دیگری نیز ساخت این بقعه و قبهی آن را منسوب به مامون نمیداند و آن را بنایی معرفی میکند که از گذشته در باغ حمید بن قحطبه وجود داشت که مامون آن را برای دفن پدرش در نظر گرفت و ده سال بعد دستور داد آقا علی ابن موسیالرضا ع را نیز در آن به خاک بسپارند. قبه در حوادثی که در قرن چهارم بر خراسان گذشت خراب شد و سلطان محمود غزنوی اقدام به مرمت آرامگاه و ساختن قبهای جدید برای آن کرد.
بقعه مبارک یک بار دیگر در اوایل قرن ششم هم زمان با عصر سلجوقیان نیازمند مرمت شد و در آن زمان بود که گنبدی برای حرم امام رضا ع نصب شد که هنوز هم بهعنوان سقف روضه منوره استفاده میشود. هزار سال از عمر گنبد حرم امام رضا ع که توسط وزیر سلطان سنجر سلجوقی بنا شد میگذرد. این گنبد که هنوز هم پا بر جا است در زمان شاه طهماسب صفوی طلاکاری شد و پس از تاراج شدن توسط ازبکها شاه عباس اقدام به باز سازی آن با خشتهای طلا کرد که شرح آن روی کتیبهی دور گنبد نوشته شده است. هفتاد سال بعد از آن زلزلهای شهر در سال ۱۰۸۴ هجری قمری مشهد را لرزاند و به گنبد آسیب جدی رساند گونه ای که شاه سلیمان صفوی اقدام به طلاکاری مجدد گنبد کرد. گنبد حرم امام رضا ع یک بار دیگر در سال ۱۲۹۱ شمسی مورد بازسازی قرار گرفت. این بار زلزلهی روسها گنبد طلا و مسجد گوهرشاد را با هم لرزاند و دولت پهلوی دست به کار مرمت گنبد شد. خشتهای مورد استفاده در گنبد در اثر گذشت زمان از بین رفتند و سال ۱۳۵۸ مسئولان آستان قدس رضوی آنها را با ورقههای مسی با روکش طلا جایگزین کرد. این ورقههای مسی چهار برابر ضخیمتر از خشتهای گلی قدیمی و در نتیجه محکم تر از آنها هستند و برای نصب آنها روی گنبد از روش الکترولیک شد.
گلدسته های حرم امام رضا ع :گلدسته یا مناره یکی از عناصر جداییناپذیر از معماری اسلامی است در کل دوازده مناره در مجموعهی حرم مطهر رضوی وجود دارد که میان دو مناره با ارتفاع چهل ویک متر متعلق به مسجد گوهرشاد دو مناره طلاکاری شده با ارتفاع ۴۰٫۵ متر در صحن انقلاب اسلامی دو مناره با ارتفاع سی وپنج متر و مزین به کاشی و روکش طلا در صحن جمهوری اسلامی چهار مناره با ارتفاع پنجاه وهفت متر در اضلاع شرقی و غربی صحن جامع رضوی و دو مناره با ارتفاع هفتاد متر در ضلع قبلهی صحن جامع هستند.
از میان تمامی گلدسته های حرم امام رضا ع دو گلدسته اهمیتی بسیاری از سایرین دارند: مناره های صحن انقلاب که شرح بنا آنها بالاتر آمد. هر دو مناره طلاکاری شدهاند و محیط خارجی آنها سیزده متر است. مناره نزدیک گنبد قدیمیترین مناره و مناره های واقع در ضلع قبله صحن جامع رضوی بلندترین مناره های حرم امام رضا ع هستند. منارهی دوم در صحن انقلاب فاصلهی بسیاری با گنبد دارد اما معمار آن در زمان نادرشاه آن را گونه ای طراحی و بنا کرد که مسافرانی که از سمت خیابان امام رضا به حرم وارد میشوند تصور میکنند گنبد درست در وسط این دو گلدسته قرار دارد. این مسئله در غالب تصاویری که از گنبد و گلدسته های حرم امام رضا ع منتشر میشود قابل دیدن است.
![حرم امام رضا ع](https://iranghc.com/wp-content/uploads/2024/01/Untitled-1.jpg)
رواق های حرم امام رضا ع
بیست و هفت رواق به اسامی رواق دارالحفاظ رواق دارالسياده رواق گنبد حاتم خانی رواق گنبد الله ورديخان رواق توحيد خانه رواق دارالفيض رواق دارالشكر رواق دارالشرف رواق دارالضيافه رواق دارالسعاده رواق دارالسلام رواق دارالسرور رواق دارالعزه رواق دارالذكر رواق دارالزهد رواق شيخ بهائی رواق دارالعباده رواق دارالاخلاص رواق دارالولايه رواق دارالاجابه رواق دارالهدايه رواق دارالرحمه رواق دارالحكمه دارالحجه رواق امام خمينی ره دارالمرحمه رواق دارالكرامه کوثر غدیر دارالقرآن حضرت معصومه س و حضرت زهرا س و دو رواق زیر بستی شیخ حر عامل و شیخ طوسی
رواق های حرم امام رضا ع نیز مانند صحنها و ایوانها نمونههای ارزشمندی از هنر دورههای مختلف تاریخ به شمار میآیند.در مجموعهی حرم مطهر وجود دارد که در کل مساحتی بالغ بر پنجاه و هفت هزار متر مربع را به خود اختصاص دادهاند.هر یک از رواق ها برای کاربرد خاصی در نظر گرفته شدهاند. رواق شیخ طوسی برای برگزاری مراسم عقد برای نو عروسان و تازهدامادهایی اختصاص داده شده است که خواهان شروع زندگی مشترک خود در جوار مرقد منور امام رضا ع هستند. رواق امام خمینی ره با نه هزار متر مربع وسعت بزرگ ترین رواق حرم مطهر است که تا چند سال پیش یکی از صحنهای حرم مطهر بود و بعد از تغییر کاربری به رواق تبدیل شد. برنامههای مذهبی سیاسی و اجتماعی و نماز جمعه در این رواق انجام میشود. دارالعزه با هفتاد و سه متر مربع مساحت کوچک ترین رواق است و دارالمرحمه را که در سال ۱۳۹۲ افتتاح شد جدیدترین رواق حرم است در حالی که رواق دارالحفاظ که به دستور بانو گوهرشاد و به عنوان محلی برای قرائت قرآن توسط قاریان بنا شد قدیمیترین رواق حرم مطهر است.
گنبد اللهوردیخان رواقی کوچک و هشتگوش با حدود صد و هفتاد و یک متر مربع مساحت است که اللهوردیخان گرجی بانی پل اللهوردیخان اصفهان آن را به عنوان آرامگاهی برای خود بنا کرد و بعد از مرگش در همان جا نیز دفن شد. رواق توحیدخانه بهخاطر قرار گرفتن در میان پنجره فولاد از سمت شمال و ضریح مطهر در سمت جنوب حائز اهمیت است. رواق دارالاجابه در زیرزمین حرم امام رضا ع بنا شده و بعد از روضه منوره و ضریح مطهر نزدیکترین مکان به مرقد منور امام هشتم ع است در زاویهی شرقی آن یک هشتی با پنجرهی نقره و سقفی بهشکل نیمگنبد طراحی شده است که به سرداب حرم منتهی میشود.
رواقهای دارالزهد دارالعباده شیخ بهایی دارالولایه دارالهدایه دارالرحمه دارالاجابه دارالحجه کوثر غدیر شیخ طوسی دارالمرحمه شیخ حر عاملی و امام خمینی ره رواقهای خانوادگی هستند و رواق دارالکرامه نیز به خادمان اختصاص داده است.
تاریخچه ساخت ضریح امام رضا ع
برای رسیدن به روضهی منوره باید از صفهها گذشت.
فضایی که درست زیر گنبد رضوی واقع شده و ضریح مقدس آقا علی ابن موسی الرضا ع نیز بخشی از آن است را روضه منوره مینامند. روضه منوره فضایی چهارگوش با ۱۸۹٫۰۳ متر مربع مساحت است که ۱۷٫۱۵ متر از آن به ضریح مقدس اختصاص داده شده است
![ضریح حرم امام رضا ع](https://iranghc.com/wp-content/uploads/2024/01/Untitled-9.jpg)
و از چهار طرف از طریق چهار صفه به رواقها میرسند. صفهها عبارت هستند از صفهی جنوبی صفهی شرقی صفهی شمالی چون شاه طهماسب در آن دفن است صفهی شاه طهماسبی نامیده میشود و صفهی غربی یا صفهی بالا سر حضرت که حد فاصل حرم و مسجد بالا سر هستند.ضریح کنونی حرم امام رضا ع در ابعاد سه در چهار متر دوازده تن وزن دارد روی آن دو سورهی یس و هل اتی نوشته شده و نحوهی نگارش آیات طوری است که در هر چهار راس ضریح به کلمهی مبارک الله ختم میشود. در طراحی ضریح نیز به یکی از القاب امام هشتم ع یعنی شمسالشموس شده است و از گل آفتابگردان به نشانهی خورشید استفاده کرده اند. طراحی ضریح کنونی ثامن الحجج را استاد محمود فرشچیان انجام داده است. خوب است که بدانید این طرح طی یک مسابقه در میان هنرمندان برای طراحی ضریح انتخاب شد. این ضریح که در سال ۱۳۷۹ در جای فعلی خود بنا شد پنجمین ضریح امام رضا ع است.
پیش از نصب اولین ضریح روی مزار حضرت رضا ع علاوه بر سنگ مزار صندوقی نیز روی آن نصب میشد. اولین صندوق را در سال پانصد هجری قمری فردی که در اثر معجزهای به اسلام گرویده بود بر مزار امام گذاشت. این صندوق چوبی بود و روکشی از نقره داشت. صندوق دوم نیز صندوقی چوبی اما این بار با روکش طلا بود که سال ۱۰۲۲ هجری قمری روی مقبره نصب شد. اما صندوق سوم را از جنس سنگ مرمر تهیه کردند که سال ۱۳۱۱ هجری شمسی روی مرقد منور نصب شد تا اینکه جای خود را به ضریح چوبی داد.
اولین ضریحی از جنس چوب با تزئیناتی از طلا و نقره بود عهد شاه طهماسب روی صندوق چوبی حرم نصب شد و حالا در موزهی مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری میشود. ضریح دوم به ضریح نگیننشان نادری مشهور است که توسط نوه نادرشاه وقف آستان رضوی شد. این ضریح تا سال ۱۳۷۹ هجری استفاده میشد و در بخش داخلی ضریح چهارم نصب شده بود. پس از برداشتن ضریح چهارم این ضریح نیز به سرداب منتقل و روی مرقد حضرت نصب شد.
اما ضریح سوم حرم مطهر سازهای فولادی با سقف شیروانی و طوقی طلایی بود که در زمان قاجارها ساخته شد. این ضریح در سال ۱۳۳۸ جای خود را به ضریح چهارم داد و به موزه انتقال داده شد. ضریح چهارم به ضریح شیر و شکر یا ضریح طلا و نقره معروف است که از چهارده محراب به نشانهی چهرده معصوم تشکیل شده بود و هر محراب مزین به اسم یکی از معصومان علیه السلام بود. این ضریح هفت تن وزن داشت. این ضریح نیز پس از چهل ویک سال جای خود را به موزهی جدید داد و خود راهی موزهی آستان قدس شد.
ضریح شیر و شکر در عمر کوتاه خود شاهد واقعهی دلخراش انفجار تروریستی در عاشورای خونین سال ۱۳۷۳ بود و همین حادثه خسارتهای بسیار جدی به آن وارد کرد. پس از آن بود که استاد فرشچیان طراحی ضریح پنجم را اغاز کرد. در ساخت این ضریح جمعی از هنرمندان بزرگ دوران همکاری داشتند خاتم کاری قلمزنی و خطاطی آن بهترتیب به عهدهی استاد كشتیآرای شیرازی استاد خدادادزادهی اصفهانی و استاد موحد بود. ساخت پنجمین ضریح امام رضا ع هفت سال طول کشید و در شانزده اسفند سال ۱۳۷۹ مصادف با عید سعید قربان با حضور مقام معظم رهبری مدظله العالی نصب شد.
![سنگ قبر امام رضا](https://iranghc.com/wp-content/uploads/2024/01/Untitled-6-Recovered.jpg)
سنگهای مزار امام رضا ع
سنگ مرقد حضرت رضا ع سال ۱۳۷۹ توسط رهبر انقلاب تعویض شد.از ابتدا تا به کنون سه نوع سنگ روی خاک مرقد پاک شاه خراسان نصب شده است. هر سنگ بعد از تعویض به موزهی آستان قدس انتقال داده شد.. اولین سنگ مرقد آقا علی ابن موسی الرضا ع که به سنگ سابق معروف است در دورهی سلجوقیان روی مزار نصب شد. سنگ سابق سنگی از جنس مرمر در ابعاد چهل در سی و قطر شش سانتیمتر بود.
قدیمیترین سنگ مزار امام رضا ع اکنون در موزه آستان قدس رضوی نگهداری میشود.این سنگ تا دوران صفوی و زمانی که صندوق نقرهی قدیمی جای خود را به صندوق طلای جدید داد روی مرقد شریف امام هشتم ع قرار داشت. دومین سنگ مزار ثامن الحجج ع سنگی از جنس مرمر سفید بود که سال ۱۳۷۹ جای خود را به سنگ مرقد جدید داشت. سومین سنگ مرقد حضرت رضا ع در سال ۱۳۷۹ همزمان با تعویض ضریح مطهر توسط آیتالله خامنهای تعویض شد. سنگ جدید مزار مطهر از جنس مرمر به دست آمده از معادن یزد در ابعاد ۱۰٫۱ در ۲۰٫۲ متر و یک متر ضخامت تراشیده شده است. وزن آن برابر با ۳۶۰۰ کیلوگرم است. روی سنگ چنین نوشته شده است: هذا هو المرقد الشریف للامام التقی النقی الصدیق الشهید وارث الانبیاء والمرسلین ثامن الائمه المعصومین من اهل بیت رسول رب العالمین حجه الله علی الخلق اجمعین سیدنا و مولانا ابی الحسن الرضا علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن الحسین بن علی بن ابی طالب صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین.ولد بالمدینه فی الحادی عشر من ذی القعده عام ۱۴۸ و استشهد بطوس فی آخر صفر سنه ۲۰۳ من الهجره النبویه و قد جدّد هذا المضجع المطهر عام ۱۴۱۸ ه.ق.
در ادامه دو بیتی که حضرت به قصیدهی دعبل اضافه فرموده بودند نیز بههمراه آیاتی از قرآن کریم دیده می شود.
محل دقیق دفن امام رضا ع
ضریح نگیننشان روی مرقد امام هشتم ع در سرداب گذاشته شده است اما سرداب کجاست؟ با توجه به اینکه بخش زیرین ضریح به زیرزمین حرم امام رضا ع اختصاص داده شده و بهعبارتی مرقد شریف روی سطحی واقع شده است که زیر آن طبقهای دیگر بنا شده است.سوال مهمی که مطرح میشود آن است که محل دقیق دفن امام رضا ع در حرم کجا است؟
![حرم امام رضا ع](https://iranghc.com/wp-content/uploads/2024/01/Untitled-3.jpg)
حضرت رضا ع قبل از شهادت خود در ادامهی سخنانی دربارهی محل قبر خود دربارهی نحوهی حفر آن به اباصلت خادم و همراه خود فرمودند:به آنها بگو هفت پله پایین بروند و روی آن ضریحی بگشایند اگر امتناع ورزیدند بگو بهاندازهی یک متر لحد قرار بدهند خدا اگر بخواهد آن را وسعت میبخشد.
پس از شهادت علی بن موسی الرضا ع او را به دستور مامون در آرامگاه هارونالرشید در سناباد به خاک میسپارند و به خواست خداوند سناباد که روستایی کوچک در حومهی شهر طوس بود وسعت یافت و اکنون به شهری بزرگ تبدیل شده است. در اثر گذشت زمان تغییراتی در ساختمان آرامگاه ساده و شریف امام خوبیها پدید آمد. مضجع شریف ایشان که از همان اول در سطحی گودتر از سطح زمین داشت در اثر تسطیح زمینهای اطراف قبه و ساختمانسازیهای اطراف آن در طول زمان فاصلهی بیشتری با سطح زمین پیدا کرد و به این ترتیب بهتدریج بهشکل سردابی درآمد و از سمت شمال آن راهرویی برای رسیدن به مضجع شریف بنا شد و ضریح را روی سطح زمین همسطح با سایر سازهها نصب کردند. زمان دقیق شکل گرفتن این سرداب مشخص نیست.
با گذشت زمان و محو شدن قبوردر نزدیکی مرقد امام رضا ع سال ۱۳۱۱ که محمد ولی اسدی تصمیم به جایگزینی صندوق چوبی مزار با صندوق مرمرین گرفت سرداب نیز که در اثر رطوبت دچار آسیبدیدگی شده بود مورد مباز سازی قرار گرفت. بیست وهفت سال بعد که ضریح شیر و شکر نصب میشد سرداب یک بار دیگر مورد مرمت قرار گرفت و راهروی اصلی از سمت مسجد بالاسر مسدود و دریچهی کوچکی در پایین پا برای ورود به سرداب ساخته شد.
آخرین بازسازی سرداب در سال ۱۳۷۹ هجری شمسی و همزمان با نصب ضریح پنجم انجام شد. تمامی سنگهای قدیمی مضجع شریف برداشته و روی مزار شریف بتنریزی و تا نزدیکی سقف بالا آورده شد. ضریح فولادی نگین نشان را روی آن نصب کردند و ورودی جدیدی در رواق دارالاجابه برای آن در نظر گرفتند. بانوان و آقایان نوبتی از این رواق استفاده میکنند.
مقبره اشخاص مشهور در حرم امام رضا ع
افرادی که در حرم مطهر رضوی مدفون هستند نام افراد معروف بسیاری در حوزههای مختلف مانند سیاست و ادبیات و فقه و علوم مختلف دیده میشد. در میان این درگذشتگان چند اسم بیشتر از بقیه میدرخشند:
• مزار حاج حسنعلی اصفهانی مشهور به نخودکی به وصیت خودش قرار بود زیر پای زائران باشد و به همین دلیل در ضلع شمالی صحن انقلاب جنب ایوان عباسی بخاک سپرده شد.
• شیخ هاشم قزوینی که استاد کسانی چون آیتالله واعظ طبسی استاد محمد تقی شریعتی و رهبر معظم انقلاب بود.
• شیخ حر عاملی صاحب کتاب وسایل الشیعه که نگاشتن آن بیست سال به طول انجامید.
• علامه محمد تقی جعفری
• شیخ جعفر مجتهدی
• حاج آخوند تربتی
• شیخ طبرسی
• شیخ بهایی
• و شیخ محمد عارف پیر پالاندوز
دفتر امور دفن حرم علاوه بر کارهای مربوط به کفن و دفن درگذشتگان و امور قبرستانهای حرم اطلاعات مربوط به محل دفن مشاهیر مدفون در حرم مطهر را نیز به درخواستکنندگان ارائه میدهد.
![حرم امام رضا ع](https://iranghc.com/wp-content/uploads/2024/01/Untitled-4.jpg)
حرم امام رضا ع چند بار بازسازی شد
زلزلهی سال ۱۰۸۴ قمری دو سوم شهر مشهد را تخریب کرد و ۴۰۰۰ نفر را به کام مرگ کشید. بارگاه امام هشتم ع بنایی ساده با یک قبهی ساده بود که قبل از دفن او در آن محل وجود داشت. در هر دوره از تاریخ ایران بخشهایی از آن مورد مرمت قرار گرفتند و بخشهای جدیدی به آن اضافه شد اکنون با گنجایش بیش از هفتصد هزار زائر مجموعهی آستان مقدس رضوی به یکی از وسیعترین مجموعههای مذهبی دنیا تبدیل شده است.
اولین بنایی که پیرامون مرقد شریف ساخته شد مربوط به دورهی سامانیان است و اولین باری که بقعه مورد مرمت اساسی قرار گرفت عصر دیلمیان بود که از آن ببعد این مکان به نام مشهد الرضا نامیده شد. پس از آن این مجموعه با فرسودگی ساختمان در اثر عوامل طبیعی چون رطوبت نیز بهخاطر وقایع و حوادثی که بر خراسان و بخصوص بر حرم گذشت چون لشکرکشیها و تعرض مهاجمان یا رویدادهای طبیعی مانند زلزله دچار تخریب و آسیبدیدگی و لازم به مرمت و بازسازی شد. چون بازسازیهای حرم طی دورههای مختلف انجام شده است تخمین دقیقی از مقدار کل طلای به کار رفته در حرم امام رضا ع وجود ندارد. برخی از حوادث مهمی که حرم مطهر در طول عمر ۱۲۰۰ سالهی خود داشته است.
وقایع و حوادث حرم امام رضا ع
• آرامگاه امام هشتم در قرن چهارم به دستور سبکتکین پادشاه غزنوی تخریب شد. طی این واقعه سقف و دیوارهای بنا فرو ریخته شد و مردم از زیارت آن منع شدند. اما آرامگاه به دست پسرش بازسازی شد. میگویند سلطان محمود غزنوی شبی پیامبر اکرم ص را در خواب دید که به آن گنبد ویران اشاره میکند و میپرسد تا کی چنین خواهد بود؟ و به همین خاطر او معماری به طوس فرستاد تا بنا را مرمتو بازسازی کند.
• در زمان صفویان مشهد دو بار مورد حمله ازبکها قرار گرفت. بار اول عبدالله خان ازبک دستور قتل عام مردم مشهد را داد و در این کار زیادهروی کرد که در صحنهای حرم جوی خون راه افتاد. سال بعد عبدالمؤمن خان ازبک به مشهد حمله کرد و با ورود به صحن حرم مردمی را که به حرم پناه برده بودند قتلعام کرد. او دستور تاراج گنجینههای آستان مقدس را داد و بخشی از حرم را ویران کرد. شاه عباس شخصا بههمراه شماری از هنرمندان و معماران آن دوران که شیخ بهایی نیز از آن جمله بود به مشهد آمد و حرم مطهر را مرمت و بازسازی کرد. در همین زمان بود که توسعهی صحن عتیق احداث ایوان شمالی و ایوانهای شرقی و غربی و نیز رواق توحیدخانه و گنبد اللهوردیخان نیز اتفاق افتاد و به دستور او استفاده از لقب مشهدی برای اطلاق به زائران آن حضرت رواج داد.
زلزلههای زیادی در مشهد رخ داده است اما مهمترین و مخربترین آنها زلزلهی پانزده ربیعالثانی سال ۱۰۸۴ قمری بود که دو سوم از مشهد را تخریب کرد و ۴۰۰۰ نفر را به کام مرگ فرستاد. گنبد مرقد مطهر حضرت رضا ع گنبد مسجد گوهرشاد و مدارس پریزاد دو در بالاسر و پایین پا نیز از آسیب در امان نماندند و خسارتهای بسیاری متحمل شدند. آنها در زمان شاه سلیمان صفوی بازسازی و مرمت شدند.
حرم مطهر در دوران پادشاهان قاجار دو بار مورد تاراج قرار گرفت. اولین بار سال ۱۲۶۳ قمری بود که محمد حسن خان سالار فرزند اللهیارخان آصف الدوله اعلام استقلال کرد. او تمامی طلاهای حرم را جمعآوری کرد و به نام خود سکه زد و بار دوم محرم ۱۳۳۰ قمری بود که حرم توسط روسها به توپ بسته شد. در این واقعه سربازان روس مردمی را که در مخالفت با هرجومرجهای مخالفان مشروطه در صحن تحصن کرده بودند به گلوله بستند. گنبد مطهر از هجده نقطه مورد اصابت قرار گرفت و پس از دو ساعت بمباران بارگاه مطهر رضوی نظامیان سواره و پیاده وارد صحن مقدس شدند و مردم را تیرباران کردند تا تولیت آستان قدس رضوی با بلند کردن پرچمی سفید از روسها امان خواست. روسها در مدت چهار روز نفایس و گنجینههای زیادی از حرم به تاراج بردند. سلطان حسین میرزا نیرالدوله استاندار خراسان در سال ۱۳۳۱ هجری قمری حرم را مرمت و بازسازی کرد. جای بعضی از گلولهها در ایوان طلای صحن عتیق به همان صورت حفظ شده است.
• واقعهی ناگوار بعدی واقعه مسجد گوهرشاد است که به دستور رضا خان اتفاق افتاد. این واقعه در سال ۱۳۱۴ و در پی اعتراض مردم به قانون کشف حجاب و بستنشینی آنها در گوهرشاد اتفاق افتاد. در تیر ۱۳۱۴ قزاقهای حکومتی برای پراکنده کردن مردمی که در گوهرشاد جمع شده بودند و مردم تیرباران کردند که منجر به کشته و زخمی شدن عدهی بسیاری شد.
• در واقعهی دیگری نیز روز ۲۹ آبان سال ۱۳۵۷ ماموران مسلح رژیم پهلوی وارد صحن انقلاب شدند و مردم معترض را به تیر بستند.
• سی خرداد سال ۱۳۷۳ برابر با عاشورای حسینی واقعهی دیگری در حرم مطهر رخ داد. در این روز زائران و دستههای مختلف عزاداران حسینی در حال نوحهخوانی و عزاداری در حریم پاک رضوی بودند که ناگهان در ساعت ۱۴:۲۶ دقیقهی بعدازظهر صدایی مهیب برخاست و بمبی قوی که کنار ستون بالاسر مبارک در مجاورت ضریح مقدس جاسازی شده بود منفجر شد. انفجار بهقدری مهیب بود که شیشهها فرو ریخت و بیست و هفت نفر از زائران به شهادت رسیدند. این واقعه دویست و نود مجروح از خود بهجای گذاشت.
مساجد حرم امام رضا
مسجد هزار سالهی بالاسر در میان روضه منوره و رواق دارالسیاده قرار دارد.مجموعهی حرم مطهر رضوی شامل دو مسجد نیز میشود مسجد گوهرشاد و مسجد بالاسر حضرت. هر دو مسجد از نظر تاریخی و فرهنگی داای اهمیت فراوانی هستند و جزو تماشاییترین جاهای دیدنی مشهد به شمار میآیند. مسجد گوهرشاد و مسجد بالای سر حضرت
![مسجد گوهرشاد](https://iranghc.com/wp-content/uploads/2024/01/1.jpg)
مسجد گوهرشاد به دستور بانو گوهرشاد همسر میرزا شاهرخ تیموری در قرن نهم هجری قمری ساخته شد. شاهکار هنر و معماری ایرانی را میتوان در این مسجد عهد تیموریان دید. قدیمیترین مسجد جامع مشهد ۲۸۵۵ متر مربع مساحت چهار ایوان و هفت شبستان دارد و در جنوب حرم مطهر رضوی قرار گرفته است. ساخت این مسجد دوازده سال طول کشید. عدهای این مسجد را یکی از صحنهای حرم مطهر رضوی به شمار میآورند و کهنترین صحن حرم میدانند. قدیمیترین مسجد جامع مشهد در اثر زلزلهی سال ۱۰۸۴ مورد تخریب جدی قرار گرفت و مرمت شد. بار دیگر در اثر تهاجم روسها در سال ۱۳۳۰ هجری قمری این مسجد دچار تخریب شد و بخشهای بسیاری از گنبد و ایوانهای آن مرمت شد.
مسجد گوهرشاد شاهکاری در معماری جهان به شمار میاید. این بنا بهصورت حجیمسازی و با چهار ایوان بنا شده است. هنر عصر تیموری و ویژگیهای هنر ایرانی را میتوان در گنبد و گلدسته های مسجد گوهرشاد و معرقکاریها گچبریها خطاطیها و نقوش نقش بسته بر دیوارها نظاره کرد. این مسجد هفت شبستان و هشت ایوان به نامهای ایوان مقصوره در سمت جنوب ایوان دارالسیاده در سمت شمال ایوان اعتکاف در سمت شرق و ایوان شیخ بهائی در سمت غرب دارد. صحن مسجد گوهرشاد برابر با ۲۸۰۰ متر مربع است و ۹۴۱۰ متر نیز زیربنا دارد.
ایوان مقصوره در سمت جنوبی مسجد یکی از پرابهتترین قسمتهای مسجد است که دورتادور آن با کاشیهای نفیس مزین به احادیث و آیات قرآن و اسماءالله آراسته شده است. تاریخ بنای مسجد گوهرشاد نیز در کتیبهی بایسنقر در سمت چپ ایوان مقصوره قابل دیدن است. بایسنقر فرزند گوهرشاد یکی از عالی ترین ثلثنویسان دوران تیموری بود و کتیبهی تاریخی که وی با دست خود نوشته است بر پیشانی ایوان مقصوره خودنمایی میکند. محراب ایوان مقصوره از سنگ مرمر یکپارچه و حکاکیشده ساخته شده است. منبر صاحب الزمان عج در کنار محراب از چوب گردو و گلابی تهیه شده است و علاوه بر ارزش تاریخی آن ارزش هنری بسیاری دارد. هیچ میخی در ساخت این منبر منبتکاری و قلمزنی شده استفاده نشده است و سازندهی آن منبتکار مشهور عصر فتحعلیشاه قاجار بود.
مسجد بالا سر مسجدی هزار ساله است که در میان روضه منوره و رواق دارالسیاده قرار دارد. همانطور که از اسم مسجد پیدا است این مکان مقدس درست بالای سر امام رضا واقع شده است و زائران زیادی این محل را برای خواندن نماز زیارت انتخاب میکنند به همین علت مسجد بالاسر یکی از شلوغترین جای حرم است. قدمت این مسجد به دوران غزنویان میرسد و اولین بنایی است که پس از روضه منوره بنا شد. بیهقی نیز در کتاب خود به وجود این مسجد تاریخی اشاره کرده است.
![موزه حرم امام رضا ع](https://iranghc.com/wp-content/uploads/2024/01/موزه.jpg)
موزهها
موزه مرکزی
گنجینهی نفایس
موزهی فرش
موزهی مردمشناسی
موزه مرکزی: موزه مرکزی حرم مطهر رضوی در چهار طبقه مجموعهی بزرگی از آثار ارزشمند و گوناگونی را در خود جای داده است. گنجینهی تمبر و اسکناس در طبقهی زیرین گنجینهی تاریخ مشهد و گنجینهی سکه و مدال در طبقهی همکف گنجینهی صدف حلزون و نرمتنان دریایی و گنجینهی هنرهای تجسمی در طبقهی اول و گنجینههای نجوم و ساعت سلاح و ظروف در طبقهی دوم موزه قرار دارد. این موزه از صحن کوثر قابل دسترسی است.
گنجینهی نفایس: این موزه در دو طبقه در ضلع جنوب شرقی حرم مطهر واقع شده است. طبقهی اول آن شامل گنجینهی قرآن است که تا کنون هفتاد و نه قرآن نفیس و ارزشمند شامل آثار منسوب به امام علی امام حسن مجتبی امام حسین امام زینالعابدین و امام رضا علیهم السلام را به نمایش گذاشته است. هدایای مقام معظم رهبری و هدایای استاد محمود فرشچیان نیز در این موزه هستند. این گنجینه از صحن کوثر قابل دسترسی است.
موزهی فرش: اولین گنجینهی تخصصی فرش و منسوجات اول در ساختمان گنجینهی قرآن و نفایس به نمایش گزاشته شد و سپس در سال ۱۳۹۰ به ساختمان فعلی آن در صحن کوثر انتقال داده شد. اکنون حدود صد تخته قالی و قالیچهی نفیس با ارزش تاریخی و هنری که قدمت برخی از آنها تا دوران صفویه نیز بازمیگردد در این موزه به نمایش گذاشته شده است.
موزهی مردمشناسی: موزهی مردمشناسی در کنار مقبرهی امیر ملکشاه در ضلع جنوب غربی حرم مطهر رضوی قرار دارد. این ساختمان در گذشته گرمابهای بود که از طریق وقف در زمان حکومت شاه عباس صفوی به حرم واگذار شد و پس از مرمت در سال ۱۳۸۵ به موزه تغییر کاربری داد. علاوه بر اشیاي به نمایش گذاشته شده در موزه ساختمان حمام نیز ارزش بسیاری دارد. این موزه از طریق صحن جامع رضوی قابل دسترسی است.
• بنیاد پژوهشهای اسلامی
• دانشگاه علوم اسلامی رضوی
• دارالشفاء امام رضا ع واقع در ضلع جنوبی دوربرگردان خیابان شیرازی ورودی شیخ طوسی مجهز به تجهیزات کامل پزشکی و بخشهایی مانند اورژانس رادیولوژی آزمایشگاه داروخانهی شبانهروزی و کلینیکهای تخصصی است.
• کتابخانهی مرکزی آستان قدس رضوی یکی از عجایب حرم امام رضا ع به شمار میآید. این کتابخانهی غنی با بیش از هفت میلیون مراجعه کننده یکی از فعالترین کتابخانههای ایران به شمار میآید. قدمت برخی از کتابها و اسنادی که در این کتابخانه نگهداری میشود به دوازده قرن پیش باز میگردد. این کتابخانه در ضلع شمالی بست شیخ طوسی قرار دارد.
• کتابخانهی مسجد گوهرشاد در سال ۱۳۳۲ در جوار مسجد گوهرشاد تاسیس شد و اکنون مدیریت آن به آستان قدس رضوی واگذار شده است. این کتابخانه با وسعت ۱۲۰۰ متر مربع در بست شیخ بهایی قرار دارد و بهعنوان کتابخانهی تخصصی اهل بیت علیهم السلام یکی از مراکز مهم در زمینهی نشر فرهنگ اسلامی است.
سه گورستان به نامهای بهشت ثامن الائمهی ۱و ۲ و ۳
برای رفاه حال سالمندان کودکان بیماران و افراد دارای هرگونه مشکل حرکتی چند دستگاه زائر بر برقی در ورودی بابالجواد و ورودی بابالرضا قبل از نماز صبح تا بعد از نماز مغرب به زائران خدماترسانی میکنند. در اکثر ورودیهای حرم مطهر واحدهایی بهصورت شبانهروزی برای در اختیار گذاشتن صندلی چرخدار نزد زائران سالمند و دارای مشکلات حرکتی فعالیت میکنند.
حقایق و عجایب حرم امام رضا ع
در رابطه با تاریخ شهادت امام رضا ع اختلاف نظرهایی وجود دارد. بر اساس برخی روایات حضرت در روز جمعه یا دوشنبه آخر ماه صفر یا هفده یا بیست ویک ماه مبارک رمضان یا در تاریخ هجده جمادیالاول یا بیست و سه ذیالقعده در سال دویست وسه یا دویست وشش یا دویست و دو قمری شهید شدهاند. ایشان در طوس در یکی از روستاها نوقان به شهادت رسیده است.
![حرم امام رضا ع](https://iranghc.com/wp-content/uploads/2024/01/Untitled-10-1.jpg)
1. امام رضا ع به دست مأمون به شهادت رسید و پیکر مطهر حضرت در بالای سر هارونالرشید دفن شده است.
۲. مأمون پس از درگذشت هارون او را در بقعه هارونیه در باغی که بعدها به باغ حمید بن قحبطه معروف شد دفن کرد و برفراز بقعه قبهای گنبد نیمکرهای شکل بنا کرد که حدود ده سال بعد علی بن موسیالرضا ع را در بالای سر هارون در آن بنا به خاک سپردند. به عقیده بعضی از تاریخنگاران در حوادث خراسان مانند حمله سبکتکین در اواخر قرن چهارم این بنا آسیب شدیدی دید و ویران شد. سپس در سال چهرصد قمری سلطان محمود غزنوی قبه را مرمت کرد ولی دیگر مورخان معتقدند که فعالیتهای عمرانی سلطان محمود غزنوی شامل مرمت قبه نمیشد چون در اثر یورشها بنا تخریب نشده بود.
۳. نخستین سنگ مزار مربوط به سده ششم قمری است این سنگ به طول چهل سانتیمتر عرض سی سانتیمتر و به قطر شش سانتیمتر از جنس مرمر است.
دومین سنگ مزار که حال روی مزار موجود در سرداب قرار دارد از جنس مرمر آهکی سفیدرنگ به ابعاد شصت در چهل سانتیمتر است.
سومین سنگ مزار از معدن توران پشت یزد به رنگ سبز چمنی به ابعاد ۲٫۲۰ در ۱٫۱۰ به ضخامت یک متر با وزن ۳۶۰۰ کیلوگرم است که در طبقه همکف قرار دارد. این سنگ را همزمان با نصب ضریح پنجم در سال ۱۳۷۹ در آنجا قرار دادند.
۴. در زمان عضدالدوله دیلمی بقعه به سبک و سیاق آن زمان تعمیر شد و اطراف کاخ حمید بن قحبطه خانههای مسکونی ساخته شد.
۵. ابوالحسن عراقی معروف به دبیر که از رجال و معلمان دربار غزنوی بود در سال چهارصد و بیست وپنج قمری ضمن باز سازی بقعه اولین بنا را به آن افزود که این بنا به مسجد بالاسر معروف است.
۶. در سده ششم خورشیدی اولین گنبد حرم بر فراز قبه موجود بهفرمان سلطان سنجر سلجوقی و به کوشش وزیر شرفالدین قمی در حین مرمت حرم ساخته شد. به گفته برخی از مورخان گنبد به دستور محمد خدابنده الجایتو ساخته شده است. جنس آن گنبد از کاشی بود. قبه اولین گنبدی است که اکنون از داخل حرم دیده میشود و سطح مقعر و مقرنسهای آینهکاری شده آن هویداست.
۷. امیر عمادالدوله در سال پانصد و پانزده قمری حرم را باز سازی کرد و ترکان زمرد دختر خواهرزاده سلطان سنجر در اوایل سده ششم قمری ازاره قسمتی از دیوار که از زمین تا طاقچهها باشد حرم را با بهترین کاشی که به کاشی سنجری معروف است تزیین کرد که هنوز این کاشیها در حرم وجود دارند.
۸. در اوایل سده هفتم قمری در دوران محمد خوارزمشاه بار دیگر ازارههای حرم با کاشیهای ممتاز معروف به کاشی سنجر تزیین شد که این کاشیها با تاریخ ششصد ودوازده قمری در حرم موجود هستند و علاوه بر آن دو محراب به حرم اضافه شد که در حال حاضر این محرابها در موزه حرم وجود دارند.
۹. در سال ششصد و هجده قمری مغولها به طوس حمله کردند و این شهر را غارت کرده و مردم را قتل عام کردند سپس وارد مشهد شدند و آنجا را هم ویران کردند. تاریخ نویس آستان قدس رضوی از قول ابن ابی الحدید مینویسد با وجودی که مغولها مردم مشهد را به قتل رسانیدند بارگاه رضوی را حداقل ویران نکردند و احتمالا به غارت اموال و اثاثیه آن اکتفا کردند. هرچند بعضی منابع از خرابی بارگاه رضوی به دست مغولها سخن گفته شده است.
۱۰. در دوران تیموری در پی تلاشهای شاهرخ تیموری در آبادانی مشهد در سده نهم هجری به همت همسر او گوهرشادآغا نخستین مسجد جامع شهر با اسم او در سمت قبله حرم که صحن جنوبی را تشکیل میدهد به پایان رسید که حال این مسجد از زیباترین مساجد حرم مطهر است. بعدها صحن تیموری عتیق و اساس ایوانی که امروزه طلایی است توسط امیر علیشیر نوایی وزیر سلطان حسین بایقرا به وجود آمد.
۱۱. علاوه بر مسجد گوهرشاد دو رواق دارالحفاظ و دارالسیاده به مجموعه اضافه شد و مدرسه پریزاد مدرسه دو در و مدرسه بالاسر سابق که در ضلع غربی دارالسیاده بود در دوران شاهرخ تیموری ساخته شدند.
۱۲. در دوره صفوی بر بزرگی و شکوه حرم اضافه شد و مناره نزدیک گنبد که در دوره غزنویان به دستور ابن معتز حاکم نیشابور برپاشده بود به امر شاه تهماسب مرمت و طلاکاری شد و در سال نهصد و سی و دو قمری خشتهای نفیس کاشی روی گنبد را به خشتهای طلا تبدیل کردند. این همان گنبدی است که امروزه در نمای بیرونی وجود دارد.
در سال نهصد و نود و هفت قمری یعنی دومین سال سلطنت شاهعباس اول شهر مشهد در محاصره عبدالله خان ازبک قرار گرفت چون به سوی او تیر اندازی شد خشمگین شد و دستور قتلعام مردم مشهد را داد بهطوری که در صحن حرم خون جاری شد.
۱۳. در سال ۱۰۰۹ قمری که شاه عباس صفوی از پایتخت آن روز اصفهان پیاده به مشهد رفت. مدتی در مشهد ماند و دستور داد که گنبد حرم بار دیگر با خشتهایی از مس و روکش طلایی پوشیده شود و این کار به دست کمالالدین محمود یزدی انجام شد.
۱۴. بهفرمان شاهعباس اقدامات و تحولات دیگری هم در حرم صورت گرفت از جمله توسعه صحن عتیق احداث ایوان شمالی و اتاقها غرفهها سردرها و ایوانهای شرقی و غربی آن ایجاد رواق توحید خانه و نیز گنبد الله وردیخان از آنجایی که شاهعباس به آستانه امام رضا ع توجه بخصوصی داشت دستور داد تا هر کس به زیارت آنجا رفته باشد میتواند عنوان مشهدی را مانند حاجی و کربلایی بر اسم خود بیفزاید و این لقب از آن زمان رواج یافت.
۱۵. در سال ۱۰۸۴ قمری و در زمان شاه سلیمان صفوی در پی زلزله ای گنبد حرم هم آسیب دید و شماری از خشتهای طلایی آن از جا کنده شد. او دستور داد تا گنبد مرمت شود و کتیبهای بر آن اضافه شود که این رویداد را حکایت کند.
۱۶. ایوان صحن تیموری که در دوره سلطان حسین بایقرا بنا و توسط شاهعباس اول توسعهیافته بود بهفرمان نادرشاه طلاکاری شد. نقاشیهای دیوار حرم را تجدید کردند و گلدسته شمالی صحن انقلاب بر فراز ایوان عباسی که توسط شاهعباس اول توسعهیافته بود ساخته و طلاکاری شد. ایوان جنوبی صحن عباسی را نیز طلاکاری کردند.
۱۷. در عهد فتحعلی شاه قاجار رواق دارالضیافه و سومین ضریح بنا شد. بنای صحن آزادی صحن نو در سال ۱۲۳۳ بهفرمان ناصرالدینشاه بنا و ایوان غربی آن طلاکاری شد. احداث رواق دارالسعاده در محوطه بین صحن آزادی و رواق گنبد حاتم خانی در سال ۱۲۵۱ قمری و بنای مدرسه علی نقی میرزا در این دوره انجام شد.
۱۸. در سال ۱۳۳۰ خورشیدی روسیها گنبد حرم امام رضا ع را به توپ بستند و نقاطی در بدنه گنبد بهاندازه کلهقند سوراخ شد که در سال ۱۳۳۱ خورشیدی نیرالدوله والی خراسان دستور بازسازی آن را داد و هنوز جای بازسازی ها از درون گنبد قابل رویت است.
۱۹. در عاشورای ۱۳۷۳ خورشیدی در یک حمله تروریستی در اثر انفجار بمب در حرم بیست وشش نفر کشته و سیصد نفر زخمی شدند. ویرانی های حاصله بر بنا زیاد نبود و فقط بخشی از کاشیکاریها و آینهکاریهای قدیمی آسیب دیدند که بعدا بازسازی شدند و پس از آن تاکنون در قسمت ورودیهای مجموعه خادمهایی برای بازرسی بدنی و وسایل خدمت میکنند.
۲۰. ضریحهای متفاوتی بر مرقد امام رضا ع در دورههای مختلف قرار داده شده است. اولین ضریح از جنس چوب و طلا و نقره بود که در زمان شاه تهماسب صفوی در سال ۹۵۷ قمری روی مزار قرار گرفت. بعد از فرسوده شدن ضریح نخستین دومین ضریح از جنس فولاد مرصع معروف به نگین نشان در سال ۱۱۶۰ قمری توسط شاهرخ میرزا نوه نادرشاه افشار به حرم هدیه شد. در سال ۱۲۳۸ قمری در زمان فتحعلی شاه ضریح فولادی سادهای به ابعاد سه در چهار متر به ارتفاع دو متر روی ضریح دوم نصب شد که این ضریح دارای ورقههای طلاکوب و طوقهای طلای جواهرنشان بود و روی آن سوره هل اتی و یس به خط ثلث نوشته شده بود. چهارمین ضریح به نام ضریح طلا و نقره معروف به شیر و شکر در سال ۱۳۳۸ خورشیدی جایگزین ضریح سوم بهنحویکه ضریح دوم را دربرگیرد روی مزار گزاشته شد و حال در سرداب روی سنگ مزار قرار دارد. پس از برگزاری مسابقه هنری طرح محمود فرشچیان هنرمند و مینیاتوریست معروف ایرانی برنده شد و در بین سالهای ۱۳۷۲–۱۳۷۹ ضریح از فولاد و چوب گردو ساخته شد و عملیات نصب آن بههمراه سنگ سبزرنگ در مدت پنجاه و پنج روز در طبقه همکف حرم انجام شد.
۲۱. در حاضر نه صحن و بیست وشش رواق در حرم امام رضا ع وجود دارد. هر صحن شامل یک فضای باز است که رواقها و ایوانهایی در پیرامون آن وجود دارد. مساحت مجموع صحنهای حرم دویست و بیست و پنج هزارو دویست و بیست و سه متر مربع است.
سخن آخر
با این مقاله حرم امام رضا ع را بیشتر از جنبه تاریخی آن بررسی کردیم و عجایب حرم امام رضا ع محدود به یک مقاله نیست و شاهکارهای معماری آینهکاریها کاشیکاریها و… نیز حرفهای زیادی برای گفتن دارند.
صرفنظر از جایگاهی که این مکان مقدس در باورهای دینی بسیاری از ایرانیان دارد جالب است که بدانید مشهد از قدیم مقصدی برای جهانگردان بود و شرح حرم امام رضا در سفرنامههای زیادی آمده است. ابن بطوطه جهانگرد معروف مراکشی که از شرق آفریقا تا شرق را زیر پا گذاشت به مشهد نیز سفر کرده بود و یکی از مکانهایی که از آن دیدن کرد بارگاه ملکوتی امام رضا ع بود. او در توصیف حرم مطهر رضوی میگوید:
مشهد مکرم امام رضا ع قبهای بزرگ دارد قبر در داخل زاویهای است با مدرسهای و مسجدی در کنار آن و این عمارتها همه با سبکی زیبا و حرفه ای ساخته شده و دیوارهای آن کاشیکاری شده است روی قبر ضریحی چوبی قرار دارد که سطح آن را با صفحات نقره پوشاندهاند از سقف مقبره قندیلهای نقره آویزان است درب قبه هم از نقره است و پردهی ابریشمی زردوزی شدهای سر در آن آویخته شده است داخل بقعه با فرشهای گوناگون مفروش شده و قبر هارون هم کنار آن واقع شده است.
بدون دیدگاه