شاه عبدالعظیم
یکی از مکان های زیارتی که برای موضوع سفر زیازت سلامت تعداد زیادی از افراد تمایل به دیدن و زیارت آن را دارند حرم شاه عبدالعظیم حسنی می باشد. عبدالعظیم حسنی یکی از علمای شیعه بود که جد چهار نسل قبل ایشان امام حسن مجتبی بود و در مدینه متولد شده است. داستان های مختلفی درباره زمان تولد زندگی و وفات وی وجود دارد. علما میگویند وی در زمان امام رضا ع و امام جواد ع زندگی می کرده و پس از عرضه ایمان به امام هادی فوت کرده است.
![حرم شاه عبدالعظیم](https://iranghc.com/wp-content/uploads/2023/10/ری1.jpg)
گروه دیگر میگویند عبدالعظیم حسنی در زمان امام رضا ع نبوده و فقط با امام جواد و امام هادی هم دوره بود. برخی دیگری هم وی را در زمره اصحاب امام حسن عسگری می دانند. روایت درباره مرگ وی متفاوت است گروهی از علما میگویند وی به مرگ طبیعی فوت شده اما گروهی دیگر می گویند که احمدبنعلی نجاشی ایشان را به بیماری خاصی مبتلا کرده و پس از آن هم زندهبهگور شده است و وی را جزو شهیدان اسلام به حساب میآورند.
عبدالعظیم حسنی یکی از مهمترین راویان شیعه است که تعداد زیادی از احادیث معصومین را ثبت کرده و به نسلهای بعدی منتقل کرده است . دوران زندگی او هم زمان با فشارهای حکومت بنیعباس علیه مسلمانان بود و به همین علت وی مدتی را بهصورت پنهانی در بین مردم مدینه بغداد و سامرا زندگی کرد.
درباره هدف عبدالعظیم حسنی به ری نیز نقلهای گوناگونی وجود دارد که یکی از نقلها میگوید به دستور امام هادی و برای فرار از آزار حکومت بنیعباس از سامرا به ری مهاجرت کرد. اما روایتهایی مبتنی بر مهاجرت او برای زیارت حرم امام رضا هم وجود دارد. وی در سردابی در شهر ری ساکن شد و آرام آرام شیعیان متوجه حضور ایشان در شهر ری شدند و به دیدن او آمدند. وی تا زمان مرگ در شهر ری زندگی کرد و در همان منطقه به خاک سپرده شد.
![حرم شاه عبدالعظیم](https://iranghc.com/wp-content/uploads/2023/10/شهر-ری.jpg)
روایت بنا حرم عبدالعظیم
هنگام حضور شاه عبدالعظیم در شهرری یکی از شیعیان خواب پیامبر را دید. وی در خواب درخت سیبی را به مرد شیعه نشان داد و گفت یکی از نوادگان من به زودی در این منطقه از دنیا میرود و باید زیر این درخت بخاک سپرده شود. مرد روز بعد باغ را جست و پیدا کرد و خواست باغ را از صاحبش بخرد. اما صاحب باغ هم همان خواب را دیده بود و قصد داشت باغ را وقف شیعیان کند. این باغ بنای اولیه حرم شاه عبدالعظیم حسنی بود.
بنای حرم برای اولین بار در دوران حکومت آل بویه بهصورت اساسی بازسازی شد. معماری اصلی این بنا شبیه به سبک دوران سلجوقی است و به همین علت ممکن است سلجوقیان تغییرات اساسی در بنا ایجاد کرده باشند. آینهکاریها و صحنها و ایوان آستانه حرم در دوران شاه طهماسب صفوی و سایر پادشاهان این سلسله بنا شده است.
ناصرالدین شاه قاجار نیز از افرادی بود که بازسازی اساسی حرم شاه عبدالعظیم انجام داد و دستور داد پوششی زرین برای گنبد ایجاد کنند. رسیدگی به حرم تا دوران پهلوی هم ادامه داشت و حتی رضاشاه پهلوی آرامگاهی در جوار حرم شاه عبدالعظیم حسنی برای خود ساخته بود. این بنا با انقلاب اسلامی ویران شد.
معماری حرم عبدالعظیم
معماری بناهای مذهبی یکی از مهمترین دلایلی است که آنها را در زمره جاذبههای گردشگری شهرهای مختلف قرار داده است. در اکثر این بناها آثاری از معماری ایرانی اسلامی و هنر هنرمندان نسلهای مختلف دیده میشود. حرم شاه عبدالعظیم در ابتدا فقط شامل یک صحن و بنای اصلی حرم بود اما بهمرورزمان وسعت داده شد.
![حرم شاه عبدالعظیم](https://iranghc.com/wp-content/uploads/2023/10/بنا-ری.jpg)
بنای اصلی حرم چهارضلعی است که دو طبقه طاقبندی دارد و در طبقه اول به هشتضلعی و طبقه دوم به شانزدهضلعی تقسیم میشود. گنبد حرم روی شانزدهضلعی ساخته شده است. همه قسمتهای داخلی حرم به هنر آینهکاری مزین است. در دوره قاجار معماران ایرانی اقدامات زیادی برای کاشیکاری و آینهکاری حرم انجام دادند. دربهای منبت و خاتم احداث منارهها و مرمت ضریح از دیگر تغییرات معماری دوران قاجار بود.
در دوران انقلاب اسلامی نیز تغییراتی در معماری حرم ایجاد شد تخریب مقبره رضاشاه و تأسیس حوزه علمیه تأسیس ایوان شرقی و شبستانهای غربی و جنوبی ازجمله اقدامات دوران معاصر بوده است.
بخشهای مختلف حرم عبدالعظیم
حرم شاه عبدالعظیم حسنی قسمتهای مختلفی دارد و علاوه بر زیارتگاه شامل مدرسه و حوزه علمیه موزه و غرفههای مختلف است. اگر به تهران سفر کردیدخوب است حتما زمانی برای دیدن از این بنای تاریخی مذهبی اختصاص دهید ترکیب معماری عصرهای مختلف ایران و موزه و غرفههای این زیارتگاه دیدنیهای زیادی برای گردشگری دارد و میتوان گفت که از مکان های دیدنی تهران است. البته ا برخی از گردشگران بدون راهنما وارد حرم شابدلعظیم میشوند و خیلی از دیدنیهای آن را نمیبینند و فقط از زیارتگاه اصلی دیدن میکنند.
![ضریح حرم شاه عبدالعظیم](https://iranghc.com/wp-content/uploads/2023/10/ری.jpg)
ضریح و صندوق
شاه عبدالعظیم در زمان زندگی خود به زیارت حرمی نزدیک سردابه محل زندگی خود میرفت و از آن بهعنوان مقبره امامزاده حمزه یاد میکرده است. وی در نزدیکی همین مقبره دفن شد و بعد از مدتی دو مقبره در یک بنا قرار گرفت. در نزدیکی حرم کتیبهای از اطلاعات امامزاده حمزه قرار دارد که در دهانه راهروی شمالی ایوان امامزاده حمزه دیده می شود.
باتوجه به روایات تا قبل از شاه طهماسب صفوی مقبره شاه عبدالعظیم حسنی ضریحی نداشته و اولین ضریح این مجموعه را شاه طهماسب وقف کرده است. این ضریح چوبی بود و برای این روی مقبره قرار داده شد .
پادشاه قاجار ضریح چوبی را با یک ضریح نقره تعویض کرد. ضریح نقرهای حرم شاه عبدالعظیم در دوران ناصرالدین شاه باز سازی شد. حال ضریح روی پایه مرمری ۳۵سانتیمتری قرار دارد و بخش بالایی آن اشعار و کتیبههای قدیمی است که از زمانهای گذشته باقی مانده است.
صندوق چوبی یکی از نفیسترین آثار موجود در حرم شابدالعظیم است. یحییبنمحمد اصفهانی در چهار طرف صندوق با خط نسخ و ثلث برجسته آیات قرآن و زیارتنامهها را حک کرده است. قدمت این صندوق به دوران ایلخانی بازمیگردد.
صحنها
پادشاهان قاجار و صفویه سازندگان اصلی صحنها و ایوانهای حرم شاه عبدالعظیم حسنی بودهاند. مهمترین آن حرم صحن بزرگ آستانه است که در ضلع شمالی قرار دارد و به دستور ناصرالدین شاه بنا شده است. بعضی از صحنهای داخل حرم نیز به دستور شاه طهماسب صفوی بنا شده است. کاشیکاری و آینهکاری صحنها در زمان مرمت و تزیینات حرم ساخته شده است و اکثرا به دوران قاجار برمیگردد.
![باغ طوطی حرم شاه عبدالعظیم](https://iranghc.com/wp-content/uploads/2023/10/باغ-طوطی.jpg)
صحنهای موجود در حرم شاه عبدالعظیم حسنی
• صحن عتیق که اکنون با نام صحن امام حسن مجتبی شناخته میشود و در ضلع شمالی حرم قرار دارد.
• صحن باغ طوطی که اکنون با نام صحن امام حسین شناخته میشود و شمال غربی حرم قرار گرفته و مدرسه امینالسلطنه نیز در آن واقع شده است.
• صحن ناصری یا صحن ولیعهدی که اکنون با نام صحن کاشانی شناخته میشود و در غرب حرم قرار گرفته است.
• صحن باغچه علی جان در شرق حرم قرار گرفته است.
• صحن جنوبی نیز به نام امامزاده حمزه معروف است.
رواقها
ویژگی مشترک رواقهای حرم شاه عبدالعظیم حسنی آزارههای مرمرین و دیوارهایی است که تا سقف کاشیکاری شده است. رواق غربی یا رواق بالاسر در زمان صفویه تأسیس شده است در این رواق محرابی زیبا هست که با کاشیکاری و معرق مزین شده و اطراف آن آثاری از خطاطان است که آیات قرآن را ثبت کردهاند. رواق بالاسر به صحن ناصری دسترسی دارد و از راهروها و پنجرههای غربی آن صحن ناصرالدین شاه نمایان میشود.
در میان صحن امامزاده حمزه و حرم شاه عبدالعظیم رواق شرقی وجود دارد که معماری آن شبیه به رواق بالاسر است. رواق دیگری هم در حرم هست که در قدیم با نام مسجد جنتسرا مشخص میشده و تا قبل از احداث صحن و ایوان شمالی راه ورود به حرم بوده است.
دو درب زرینی که رواق جنتسرا را به حرم وصل میکند جزو زیباترین دربهایی است که در حرم عبدالعظیم وجود دارد. در قسمت دیگری از این رواق درب بزرگ چوبی وجود دارد که روی آن آیات قرآن ثبت شده است و قدمت آن به دوران تیموریان بازمیگردد. رواق شمالی جزو بناهایی است که به دستور شاه طهماسب در زمان صفویه بنا شده است.
غرفهها
در حرم شاه عبدالعظیم غرفههای مختلفی وجود دارد که در آنها آثار فرهنگی و مذهبی عرضه میشود خانمها و آقایان میتوانند با مراجعه به غرفههای ساخته شده برای پاسخگویی به سوالات دینی از مشاوره متخصصان دینی استفاده کنند. حوزه کاری غرفههای موجود در حرم شاه عبدالعظیم مختلف است. به کمک خادمان حرم و بخش راهنمای زائران میتوانید با فعالیتهای گوناگونی که در غرفههای مجموعه انجام میشود آگاه شوید و از آنها استفاده کنید.
ایوانها
ایوان شمالی یکی از اصلیترین بناهای حرم شاه عبدالعظیم و ورودی اصلی حرم است. در اطراف ایوان اصلی کفشداریها قرار دارند. این ایوان نیز به همراه صحن شمالی در زمان ناصرالدین شاه قاجار بناشده است. در مکان کنونی ایوان مسجد جنتسرا قرار داشت که هم اکنون بهعنوان یکی از رواقهای حرم شهرت دارد. ایوان شمالی ۱۰ ستون بلند سنگی خیلی زیبا دارد که جلوه آن را دوچندان کرده است. در بالای ایوان نیز کتیبهای حاوی نام معمار و تاریخچه ایوان حک شده است.
ایوان شرقی حرم نیز ورودی دیگری است که در صحن شرقی قرار گرفته است. این ایوان نسبت به ایوان آستانه کوچکتر است اما معماری آن مانند سایر ایوانها آینهکاری دارد و آزارههایش از مرمر ساخته شده است.
![موزه حرم شاه عبدالعظیم](https://iranghc.com/wp-content/uploads/2023/10/موزه-ری.jpg)
موزه حرم شاه عبدالعظیم
قدمت بالا حرم شابدلعظیم باعث شده است که آثار باستانی و نفیس بسیارزیادی در حرم و اطراف آن وجود داشته باشد. این موضوع باعث شد تا موزهای بهمنظور نگهداری و حفظ این آثار تاریخی در حرم تأسیس شود. از طرف دیگر مردم امیران و اشرافزادههای دوران مختلف اشیایی را به حرم هدیه کردند که بعضی از آنها بهعنوان آثار نفیس ایران اسلام شناخته میشوند.در ابتدا این آثار در خزانه حرم نگهداری میشدند و از دسترس زائران به دور بودند.
از سال ۱۳۸۱ موزهای به وسعت سههزار مترمربع در ضلع جنوب شرقی حرم تاسیس شد.
آثار موجود در موزه حرم شاه عبدالعظیم حسنی
• مجموعه دربهای آستان مقدس که قدیمیترین آنها مربوط به قرن ششم یا هفتم هجری قمری است. قدمت سایر دربها به دوره تیموریان صفوی و قاجار بازمیگردد.
• مجموعه قفلهای فولادی و نقرهای کتیبهدار که برای دربها و ضریحهای شاه عبدالعظیم امامزاده حمزه و امامزاده طاهر استفاده میشده است.
• مجموعه هجاریهایی که شامل سردر مرمری کتیبهدار برجسته سنگ مزار مقامات حکومت قاجار سنگ یادبود مدرسه برهان و تکههای کاشیکاری حرم است.
• مجموعه آثار سفالی از هزاره چهارم قبل از میلاد تا پایان قرن سیزدهم هجری قمری آثار این بخش به حرم کم نیست و برخی از آثار سفالینه بهدستآمده که سازمان میراث فرهنگی نیز در این موزه از آن نگهداری میکند.
• بخش مسکوکات نقره و فلوس دوران اشکانی مهرها و مدالهای اهدایی از سوی قهرمانان و ورزشکاران کشور.
• مجموعه منسوجات مربوط به حرم از دوره صفویه تا پایان قرن ۱۳ هجری.
• مجموعه نقاشیهای واقعه کربلا قیامت و شمایل و… بههمراه تابلوهای خطاطی و تزیینات.
• مجموعه آثار فلزی که قدمت بعضی از آنها به هزاره اول قبل از میلاد بازمیگردد و محدود به منطقه حرم شاه عبدالعظیم حسنی نیست.
• مجموعه نسخ خطی که شامل کتب و صحف و متون و فرامین دوران تاریخی گوناگون است. بعضی از آنها جزو نفیسترین آثار ایران باستان و اسلام شناخته میشوند.
بازار عبدالعظیم
یکی از وجوه مشترک بین امامزاده صالح و حرم شاه عبدالعظیم بازارهای سنتی نزدیک آنهاست. چیزی که نظر زائران را جلب میکند و برای خرید سوغات بعد از زیارت بهترین گزینه ااست. قدمت این بازار به دوران صفویه برمیگردد و حدود پانصد سال قبل ساخته شده است. این بازار در دوران قاجار نیز ترمیم شده است و حال یک چارسوق با سقفی گنبدیشکل دارد سمت غربی آن به کاروانسرای دوقلو میرسد و از سمت شرق به یک میدان کوچک منتهی میشود.
![حرم شاه عبدالعظیم](https://iranghc.com/wp-content/uploads/2023/10/بازار-ری.jpg)
در قدیم تاجرانی که در جاده ابریشم تجارت میکردند محصولات خود را در این بازار عرضه و میفروختند. امروزه انواع مختلف کالاها ازجمله گیاهان دارویی ادویه پوشاک زیورآلات و… در این بازار فروخته میشود. کبابیها و رستورانهای این بازار نیز غذاهای مختلف را سرو میکنند و سابقهای طولانی در این بازار دارند. خلاصه آنکه هرآنچه را نیاز داشته باشید میتوانید در بازار کنار حرم شاه عبدالعظیم جست وجو و پیدا کنید.
پارکینگ
پارکینگ حرم شاه عبدالعظیم در ضلع جنوبی قرار دارد. یکی از مهمترین نگرانی هایی که درباره جاذبههای گردشگری تهران وجود دارد جای پارک و مسیر دسترسی به آنها با خودرو شخصی است. حرم شابدلعظیم چنین دغدغه ای وجود ندارد. در محدوده حرم طرح ترافیک نیست و پارکینگ آن در روزهایی که مراسمی برگزار نمیشود ظرفیت کافی برای پذیرش زائران دارد. اگر تمایل دارید در ایام پر جمعیت مانند شبهای قدر یا دهه اول ماه محرم به شاه عبدالعظیم بروید بهتر است زودتر خود را به پارکینگ برسانید یا از روشهای حملونقل عمومی استفاده کنید. دسترسی به حرم با مترو بسیار ساده است.
![باغ جیران حرم شاه عبدالعظیم](https://iranghc.com/wp-content/uploads/2023/10/باغ-جیران.jpg)
باغ شاه عبدالعظیم
باغ جیران جیران همسر ناصرالدین شاه قاجار و یکی از محبوبترین سوگلیهای وی بود.
باغ طوطی باغ طوطی نام قبرستان تاریخی است که در حرم شاه عبدالعظیم وجود دارد. قدیم این قبرستان در کنار مدرسه امینالسلطان قرار داشت اما بعد از تخریب مدرسه بخش اعظمی از صحن باغ طوطی به گورستان تبدیل شد
باغ جیران
جیران همسر ناصرالدین شاه قاجار و یکی از محبوبترین سوگلیهای وی بود. وی به علت بیماری سل در گذشت و ناصرالدین شاه تا آخر عمر هرگز وی را از یاد نبرد. حتی اجازه نمیداد کسی به اقامتگاه قدیمی جیران نزدیک شود.
وی باغی به همین اسم در محوطه حرم شاه عبدالعظیم حسنی تأسیس کرد. ناصرالدین شاه یکی از افرادی بود که در حرم شاه عبدالعظیم توسط میرزا رضای کرمانی به قتل رسید. جسد پادشاه را در باغ جیران و در جوار همسر محبوبش بخاک سپردند. باغ جیران در ضلع غربی آستان قرار داشت و اکنون آثار زیادی از آن باقی نمانده است.
باغ طوطی
باغ طوطی نام قبرستان تاریخی است که در حرم شاه عبدالعظیم وجود دارد. قدیم این قبرستان در کنار مدرسه امینالسلطان قرار داشت اما بعد از تخریب مدرسه بخش اعظمی از صحن باغ طوطی به گورستان تبدیل شد. گورستان باغ طوطی جزو محوطه صحن محسوب نمیشود و زمانی که از ضلع غربی حرم بیرون می روید آن را میبینید. از باغ طوطی نمای زیبای حرم دیده میشد و گنبدها و منارهها نمایان می شوند. بسیاری از عکاسان هنگام عکسبرداری از حرم زاویهای را که باغ طوطی نمایان میشود انتخاب میکنند.در قبرستان باغ طوطی شخصیتهای مهمی بخاک سپرده شدهاند که در حوزههای گوناگونی معروف بودند.
آرامگاههای اشخاص معروف در حرم
حرم شاه عبدالعظیم صرفا یک مکان مذهبی نیست و همیشه سران حکومتی به آن توجه میکردهاند. همان طور که قبل از این گفتیم ناصرالدین شاه در این مکان دفن شده و رضاشاه نیز در این حرم مقبرهای داشته است. سایر پادشاهان نیز اقداماتی برای معماری و بازسازی بنای آن انجام دادهاند. بسیاری از مشاهیر شخصیتهای سیاسی و اشراف حکومتی در محوطه اطراف حرم و بهخصوص قبرستان باغ طوطی دفن شدهاند.
![قبر ستار خان حرم شاه عبدالعظیم](https://iranghc.com/wp-content/uploads/2023/10/ستارخان-قبر.jpg)
در ادامه اسامی مشهورترین اشخاصی را که در این گورستان بخاک سپرده شده اند اشنا می شوید.
• آیتالله کاشانی
• آیتالله اثنیعشری
• امیری فیروزکوهی
• قائممقام فراهانی
• شهید شیخ محمد خیابانی
• اسماعیل آشتیانی
• دکتر بدیعالزمان فروزانفر
• آیتالله حاج شیخ جواد فومنی حائری
• آیتالله حسن آشتیانی
• ستار خان
• سید ضیاءالدین طباطبایی
• آیتالله احمد آشتیانی
• آیتالله مجتبی تهرانی
• علامه محمد قزوینی
مسجد جامع
مسجد جامع یکی از قسمتهای اصلی حرم شاه عبدالعظیم حسنی است که در آن مراسمهای مختلفی چون عزاداری امام حسین نماز روزهای عید سخنرانیهای مذهبی و… برگزار میشود. این مسجد جزو بناهایی است که هنگام گسترش حرم در دوران قاجار بنا شده است. این مسجد در ضلع شمالی محوطه حرم قرار گرفته و ورودی آن از صحن عتیق است.
![مدرسه برهان حرم شاه عبدالعظیم](https://iranghc.com/wp-content/uploads/2023/10/مدرسه-برهان.jpg)
مدرسه شاه عبدالعظیم
مدرسه امینالسلطان مدرسه امینالسلطان یا امینیه در صحن باغ طوطی قرار دارد. این مدرسه توسط ابراهیم خان ظلالسلطان بنا و وقف حرم شاه عبدالعظیم حسنی شده است.
مدرسه برهان حوزه علمیه و مدرسه طلاب برهان از دیگر بناهایی است که در نزدیکی حرم شابدلعظیم قرار داده شده است.
مدرسه امینالسلطان
بخش بسیاری از این مدرسه ویران شده است. در مکانی که قبل از این مدرسه امینالسلطان وجود داشت اکنون قبرستان باغ طوطی تأسیس شده و در آن بسیاری از شخصیتهای بزرگ شیعه به دفن شدهاند.
مدرسه برهان
در بنای حرم دو حوزه علمیه وجود دارد. یکی از آنها حوزهای است که به جای مقبره رضا خان در اوایل انقلاب اسلامی تأسیس شد و بهصورت شبانهروزی فعالیت میکند و امکان اقامت طلاب را نیز وجود دارد.
حوزه دیگری که در جوار حرم واقع شده مدرسه برهان است. بنای این مدرسه که در ابتدا عتیق نام داشت که در دوران سلجوقیان ساخته شد و تا زمان پهلوی پذیرای طلاب دینی بود. اما در دوران پهلوی دیگر فعالیتی نداشت و بنای آن رو به زوال میرفت. بعد از انقلاب اسلامی حاج شیخ علیاکبر برهان تهرانی با مرمت آنچه از بنا باقی مانده بود مجددا حوزه علمیهای در این محل راهاندازی کرد. در سال ۱۳۷۰ ساختمان بهصورت کامل تخریب و مرمت شد و مدرسه علمیه نوینی در آن تأسیس کردند. بنا تازه مدرسه برهان در مساحت پنجهزار مترمربع از سال ۱۳۸۳ تااکنون پذیرای دانشجویان علوم دینی است.
حرم عبدالعظیم جاذبهای برای همه افراد
خوب است بدانید که بسیاری از گردشگران خارجی هم از حرم شاه عبدالعظیم دیدن میکنند. بسیاری از آنها هنگام برگزاری مراسمهای مذهبی در این مکان مقدس حضور پیدا می کنند تا با آداب و رسوم ایران اسلامی هم آشنا شوند. آثار تاریخی و معماری بینظیر این منطقه توجه تمام افراد را بخود جلب میکند. این اثر دیدنی در شهرری ارزش این را دارد که برای دیدن آن زمان بگذارید.
فرهنگ ما ایرانیها پیوند عمیقی با جهان اسلام دارد و ایرانیها همیشه جزو افرادی با فراوان ترین میزان اعتقاد به دین اسلام بودهاند. ممکن است این موضوع یکی از مهمترین علتی باشد که ما از حضور در فضاهای معنوی چون حرم عبدالعظیم حسنی لذت میبریم. خیلی از افرادی که ساکن تهران نیستند در هر بار مسافرت به این شهر حتما از حرم دیدن میکنند.
مسیرهای دسترسی به حرم عبدالعظیم
برای دسترسی به حرم میتوانید از خودرو شخصی متروی تهران و اتوبوس استفاده کنید. ایستگاه شهرری واقع در خط ۱ متروی تهران نزدیکترین ایستگاه به حرم شاه عبدالعظیم است. فاصله بین حرم و ایستگاه مترو را میتوان با نیم ساعت پیادهروی طی کرد اما تاکسیهای خطی و اینترنتی نیز برای حمل و نقل مسافر در این منطقه کار میکنند.
مسیر دسترسی باتوجهبه اینکه از کدام منطقه تهران به سوی حرم میروید مختلف است. برخی از مسیرهایی را آوردهایم که به حرم عبدالعظیم حسنی منتهی میشود.
• بزرگراه آزادگان جنوب خیابان شهید رجایی پل فتح بلوار شهید دستواره درب جنوبی حرم.
• بزرگراه نوابصفوی جنوب بزرگراه شهید تندگویان بزرگراه آزادگان خیابان شهید رجایی پل فتح بلوار شهید دستواره.
• خیابان وحدت اسلامی خیابان شوش خیابان شهید رجایی پل فتح بلوار شهید دستواره.
• خیابان دماوند سیمتری نیروهوایی بزرگراه بسیج بزرگراه آزادگان خیابان فداییان اسلام کمربندی شهرری درب شرقی حرم.
به کمک لوکیشن میتوانید از هر جا مسیر خود به حرم شاه عبدالعظیم را پیدا کنید.
ساعت بازدید
محدودیتهای کرونایی ساعات کاری مجموعه را چندین مرتبه تغییر داده است. به همین علت توصیه میشود هر بار قصد به حرم شاه عبدالعظیم حسنی دارید اول سایت مجموعه را چک کنید. در طی محدودیتهای کرونایی حتی برای مدتی نماز جماعت در این محل برگزار نمیشد.
در حالت عادی بازدید از حرم شاه عبدالعظیم بهصورت شبانهروزی است. اما طی محدودیتهای کرونایی ساعات کاری آن تغییر کرده بود و از اذان صبح تا ۷ شب پذیرای زائران بود و برای مدتی هم تا ساعت ۲۳ دربها باز میماند. با به پایانرسیدن ساعات کاری صحنهای حرم توسط خادمان خالی میشود و دربهای آن بسته میشود و تا اذان صبح بسته خواهد بود.
حضرت عبدالعظیم حسنی شاگرد کدام امام بود؟
حضرت عبدالعظیم حسنی شاگرد امام جواد ع بوده است و در محضر امام هادی ع شاگردی می کرد. اما در طی طول عمر ایشان محضر پنج امام را درک کرده اند که البته این مسئله دال بر درک کردن محضر همه امامان نیست. حضرت شاه عبدالعظیم حسنی ع احادیث زیادی را از امام نهم و امام دهم شیعیان نقل نموده است که همین نشانگر این است که او از شاگردان امام های نام برده بوده اند. طبق بیان شیخ مفید ایشان به محضر امام رضا ع رسیده و احادیثی از ایشان را نقل نموده اند. از تالیف های شاه عبدالعظیم حسنی طبق بیان مرحوم نجاشی در کتاب رجال خود می توان به خطب امیر المومنین علی ع اشاره کرد.
شاه عبدالعظیم حسنی ع چرا به شهر ری آمد؟
درباره جزئیات این موضوع سند موثق و محکمی در وجود ندارد اما از آنجایی که او هم مانند خاندان خود بر علیه ظلم و جور خاندان عباسی مبارزه نموده اند. همین باعث شد تا در سال های آخر عمر خود تحت تعقیب و پیگرد های ماموران معتز عباسی باشند. از این رو برای ارائه نشر و عقاید دینی خود عازم ایران و ری شدند. لباسی مانند پیک ها بر تن کرد تا ناشناس بماند و در مکانی به سربان در شهر ری و در منزل یکی از دوستان اقامت گزیدند. روزها روزه و شب ها عبادت می کردند تا موقعی که دار فانی را وداع گفتند. طبق برخی روایات نیز می گویند که ایشان مسموم شده یا زنده به گور شده اند که البته شواهدی براثبات آن وجود ندارد.
چه کسانی در حرم شاه عبدالعظیم دفن هستند؟
در پاسخ به سوال ذکر شده باید بگوییم امامزاده های حرم شاه عبدالعظیم حضرت حمزه ع از فرزندان موسی بن جعفر و امامزاده طاهر از نوادگان امام سجاد می باشند.طبق برخی روایات در زمانی که حضرت عبدالعظیم حسنی زندگی می کرده اند مخفیانه و شبانه به زیارت قبری می رفته اند که به گفته خود ایشان یکی از پسران موسی بن جعفر در این مکان بخاک سپرده شده است که البته این عالم بزرگوار هم در همین مکان شهید می شوند.
بدون دیدگاه