امامزاده قاسم

ساختمان اصلی و اولیه مقبره امامزاده قاسم برجی هشت‌ضلعی و آجری بود


امامزاده قاسم کیست؟

درباره مزار سر مبارک حضرت قاسم ع داستان‌های گوناگونی وجود دارد.این روایت بیشتر توسط مردم محله گفته می‌شود. پس از واقعه کربلا سر مبارک حضرت قاسم ع را برای عبرت مردم به شهر ری می‌آورند. سربازان بی رحم بنی امیه با هدف تحقیر و توهین آغاز به چوگان‌بازی با سر حضرت قاسم ع می‌کنند. پیرزن شجاع شمیرانی سر را می‌گیرد و به یکی از نوادگان عمار یاسر می‌سپارد تا در منطقه بالادژ یا امامزاده حسن فعلی به دفن شود.

امامزاده قاسم

اطلاعات دقیقی درباره هویت امامزاده قاسم و سرگذشت وی در اختیار نیست. در ادامه به بیان داستان ‌های مختلف گفته شده درباره ریشه و نسب امامزاده قاسم می‌پردازیم.

داستان دیگر این‌گونه گفته می‌شود که پیرزن به‌ازای کیسه‌ای طلا سر مبارک حضرت قاسم ع را برای یک شب به امانت می‌گیرد و شبانه در خانه بخاک میسپارد. فردای آن روز عمال بنی امیه به منزل پیرزن می‌روند و وی را بقتل می رسانند اما سر را پیدا نمی کنند. پس از چندی نوه برادر حضرت قاسم ع برای زیارت سر به این محله سفر می‌کنند. وی همان جا به دست ماموران حکومت به شهادت می‌رسند. نقل می‌شود که امامزاده محل دفن سر حضرت قاسم ع و قاسم ابن حسن بن زید بن حسن مجتبی ع است.

معتبرترین داستان پیرامون هویت امامزاده قاسم به گفته آیت‌الله مرعشی مربوط است

آیت‌الله مرعشی نجفی و آیت‌الله عطاردی از علمایی هستند که سال‌ها در منطقه امامزاده قاسم زندگی کرده‌اند و در همین منطقه فوت شده‌اند. معتبرترین داستان درباره هویت امامزاده قاسم گفته آیت‌الله مرعشی و آیت‌الله عطاردی است. به ‌نقل این بزرگواران فرد دفن شده در امامزاده قاسم در واقع قاسم بن حسن بن زید بن حسن بن علی بن ابی طالب  سلام‌الله علیهم اجمعین از نوادگان امام حسن مجتبی ع است. طبق داستان های معتبر دختر این امامزاده به نام  خدیجه  همسر حضرت عبدالعظیم حسنی ع بودند.

در این داستان گفته می‌شود که امامزاده قاسم درعهد بنی عباس زندگی می‌کردند. وی مانند تعداد زیادی از سادات طرفداران اهل بیت ع و شیعیان تحت فشار عمال حکومتی به محله بالادژ پناه می‌برد. در این محله محفلی از عاشقان مکتب  زندگی می‌کنند تا از دنیا رفته یا به شهادت می‌رسد. پیکر ایشان در محل امامزاده قاسم فعلی بخاک سپرده می‌شود و به‌ علت اعتبار مردم و شیعیان شمیران به امامزاده قاسم از همان روزهای اول مزار تبدیل به زیارتگاه می‌شود.

امامزاده قاسم

بقعه و بنای امامزاده قاسم

ساختمان اصلی و اولیه مقبره امامزاده قاسم برجی هشت‌ضلعی و آجری بود که ساخت آن به عهد دیلمیان و سال سیصد و هفتاد هجری قمری باز می‌گردد. این بنا که خیلی ساده و بدون تزیینات بود به‌دستور عضدالدوله دیلمی فنا خسرو بنا شد. با گذشت زمان و در طول تاریخ این بنا مورد مرمت‌های زیادی قرار گرفت و در سال نهصدو سی و شش هجری قمری به‌دستور کمال الدین سلجوقی ضریحی چوبی برای آن ساخته شد.

بعد از عضدالدوله در عهد صفویه و به‌دستور شاه طهماسب اول صفوی مقبره امامزاده قاسم وسعت یافت. در این عهد ایوان بزرگی در شرق مقبره بنا شد. صندوق چوبی نفیس و باارزشی در مقبره امامزاده قاسم قرار دارد. بخشی از سوره یاسین به خط ثلث روی این صندوق حک شده است و قدمت آن به سال نهصد و شصت وسه هجری قمری باز می‌گردد.
بر اساس بناو نشانه‌های معماری باقیمانده در مقبره امامزاده قاسم کارشناسان قدمت آن را به قرن هفتم و عهد صفویه نسبت می‌دهند. پس از شاه طهماسب در دوره فتحعلی شاه قاجار ایوان شرقی تبدیل به رواق حرم شد و ایوانی بزرگ‌تر رو به جنوب در امامزاده قاسم ساختند. در این زمان بنای امامزاده قاسم مورد بازسازی قرار گرفت و گنبدی کاشی‌کاری شده برای مقبره ساخته شد.نشانه‌های معماری باقیمانده از امامزاده قاسم مربوط به دوره صفویه است
در عهد ناصرالدین شاه بازسازی ‌هایی برای ساخت امامزاده قاسم صورت گرفت و ظاهر تازه به خود گرفت. بعداز قاجار بازسازی و ساخت‌ و سازهایی جزیی در امامزاده قاسم صورت گرفت که جنبه تزیینی و گسترش داشتند.
زمین امامزاده قاسم وقفی است. تا پیش از سال ۱۳۴۰ راه ورودی امامزاده قاسم خاکی بود و به نقل اهالی در آن زمان یک سردر خشتی و گلی داشت. در محلی که هم اکنون به کوچه امامزاده شهرت دارد مغازه‌هایی مانند نانوایی و سبزی‌فروشی فعالیت می‌کردند.
تا دهه چهل ساختمان اصلی امامزاده قاسم از جنس خشت و گل بود و سیصد متر مربع وسعت داشت. پس از ۱۳۴۰ این مقبره مرمت شد و گسترش پیدا کرد. امروزه مقبره وی شش هزار متر مربع وسعت دارد. طی دهه پنجاه ضریح چوبی امامزاده به ضریح فلزی تغییر پیدا کرد. اسامی اخوان خالق زاده‌گان به‌عنوان نجار و سیدعلی خسروانی به‌عنوان قلمزن روی ضریح حک شده است.
در فضای مدرن امامزاده طاق‌نماهای رومی مربوط به زمان صفوی دیده می‌شوند. ساختمان اصلی مقبره مانند سازه‌های زمان صفویه به‌صورت برج هشت‌ضلعی و دارای صحن ایوان رواق و گنبد کاشی‌کاری و آینه‌کاری است. گنبد بیرونی پیازی شکل است و با کاشی خشتی خطوط کوفی و نقوش هندسی مزین شده است. داخل مقبره آینه‌کاری‌های زیبا و ظریفی وجود دارد که فضایی معنوی و بهشتی به آن داده اند.
امروزه طرح جامع عمرانی بنای مقبره امامزاده قاسم ع به تصویب رسیده است و مرمت آن در حال اجرا است. در این باره ساختمان تعاونی یا ساختمان‌های بخش شرقی حرم به‌کلی از بین رفته اند و اثری از قبرهای قدیمی در حیاط امامزاده وجود ندارد. حوضچه قدیمی حیاط نیز حذف شده است. حیاط امامزاده قاسم خیلی با‌صفا است و منظره‌ای عالی به شمیران و تهران دارد.
با توجه به تاریخچه گفته شده نمایان است که بنای امامزاده قاسم جنبه هویتی و ارزش تاریخی بسیاری دارد. به‌همین علت این بنا در بست وهشت فروردین ۱۳۵۱ با شماره ثبت نهصد وهشت در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

دیدنی های امامزاده قاسم

به‌ صورت کلی مجاورت با دربند گلابدره پارک جمشیدیه و محله جماران این منطقه را به یکی از بهترین محله‌های تهران از لحاظ طبیعت‌گردی تبدیل کرده است. اما نبود امکانات مناسب حمل و نقل عمومی در شمال محله امامزاده قاسم کمبود فضای سبز کاربردی تراکم جمعیت و مشکل پارک خودرو از نقاط ضعف منطقه به بحساب می آیند.

حمام امامزاده قاسم

میدان امامزاده قاسم
میدان امامزاده قاسم معروف ‌ترین میدان این محله است. این میدان در شمال غرب محله و نزدیک خیابان گلابدره قرار دارد. شهرت میدان امامزاده به‌علت قرار گرفتن در بافت تاریخی منطقه است. مکان‌های شاخصی از جمله بارگاه امامزاده قاسم گورستان ظهیرالدوله مسجد حر مسجد امام جعفر صادق سرای محله بازار میوه و تره‌بار نزدیک این میدان قرار دارند.
آرامستان ظهیرالدوله
آرامستان پلکانی ظهیرالدوله از گورستان‌های کهن تهران و اماکن شاخص محله امامزاده قاسم است. این گورستان تا پیش از دفن علی ظهیرالدوله و انجمن اخوت با اسم دیگر محل دفن اموات محله‌های اطراف امامزاده و گلابدره بود. امروزه قبور خانوادگی افراد سرشناس شخصیت‌ها و هنرمندان عهد قاجار و پهلوی در آن وجود دارد.
مسجد جامع امامزاده قاسم
مسجد جامع مهم و تاریخی محله امامزاده قاسم به همت مرحوم آیت‌الله سیدحسین رسولی محلاتی بنا و توسط ایت الله سید هاشم رسولی محلاتی مرمت شد. این مسجد محل تجمع و هم‌فکری مردم منطقه محسوب می شود.
چشمه آبک
سال‌ها پیش در محله امامزاده قاسم چشمه‌ای بود که بخش مهمی از آب خوردن مورد نیاز مردم محله از آن تامین می‌شد. زائران از آب این چشمه استفاده می‌کردند. با گذشت زمان برای ذخیره آب و استفاده راحت‌ ازچشمه به مخزن تبدیل و اطراف آن بوستانی احداث شد. این چشمه در جنوب کوه تخت جیران شرق گلابدره شمال امامزاده قاسم و پارک سبلان قرار گرفته است.
حمام امامزاده قاسم
در محله امامزاده قاسم حمامی صد ساله از عهد قاجار باقی مانده است که به‌ علت داشتن طاق‌های گنبدی شکل و سبک معماری خاص سال ۱۳۹۵ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. مالکیت این حمام به‌عهده سازمان اوقاف است.

امامزاده قاسم

امامزاده قاسم کجاست

محله امامزاده قاسم از محل ‌‌های تاریخی تهران و شمیران با قدمت هزار ساله است. این محله در شمال شمیرانات و روستایی به اسم دژ علیا قرار دارد. محله امامزاده قاسم در دامنه کوه سرچال واقع شده است. این منطقه از محله‌های خوب تهران برای سکونت به بحساب می آید و به علت مجاورت با میدان تجریش و بازار تجریش شرایط خوبی برای دسترسی به امکانات مختلف شهری دارد.

محله امامزاده قاسم در شمال میدان تجریش و غرب رودخانه گلابدره قرار گرفته است. محدوده این محله از میدان شروع می‌شود و تا تجریش حدود دو کیلومتر فاصله دارد. منطقه تجریش و دراز شیب در جنوب میدان آبک و سنگ دو قلو در شمال دربند و جعفرآباد در غرب و حصارک و جماران در شرق محله امامزاده قاسم شمیران قرار گرفته‌اند.
بنای امامزاده قاسم مربوط به زمان صفویه است با اسامی دیگری مانند امامزاده قاسم تهران امامزاده قاسم تجریش امامزاده قاسم گلابدره و امامزاده قاسم دربند نام برده می‌شود. اسم این محله با دفن شدن حضرت قاسم بن الحسن زید مجتبی ع از نوادگان امام حسن مجتبی ع در قرن سوم هجری قمری از دژ علیا به امامزاده قاسم تغییر کرد.
اهالی محله امامزاده قاسم اعتقاد و علاقه زیادی به این امامزاده دارند. این علاقه ریشه در اعتقادات و باورهای آن‌ها دارد. مراسم‌های مذهبی زیادی در امامزاده قاسم برگزار می‌شود. علاقمندان اهل بیت برای شرکت در مراسم‌ها به امامزاده می‌ آیند و همه جذب فضای معنوی آن می‌شوند. مناسبت‌هایی مثل عید فطر عید غدیر و ایام محرم امامزاده خیلی شلوغ می شود.

دسترسی به امامزاده قاسم تهران
آدرس: تهران میدان تجریش خیابان دربند خیابان گلابدره میدان امامزاده قاسم خیابان بانی
امامزاده قاسم شمیران حدود هفده کیلومتر با مرکز تهران فاصله دارد. رفتن به امامزاده قاسم با وسایل نقلیه عمومی و شخصی مهیا است. بهترین مسیر امامزاده قاسم با خودروی شخصی خیابان ولیعصر است. در این مسیر از خیابان ولیعصر به میدان تجریش بروید. در میدان تجریش از خروجی سوم خیابان فناخسرو ‌بروید سپس از طریق خیابان دربند وارد خیابان گلابدره به میدان امامزاده قاسم می‌رسید.
نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به امامزاده قاسم ایستگاه مترو تجریش در خط یک مترو تهران است. در این ایستگاه مترو تاکسی‌هایی برای رفت‌وآمد به امامزاده قاسم وجود دارند. استفاده از اتوبوس‌ها و مینی‌بوس های میدان تجریش هم یکی از گزینه‌ها برای رفتن به محله امامزاده قاسم است.

امکانات رفاهی امامزاده قاسم
بنای امامزده قاسم شمیران دو شبستان مردانه و زنانه دارد. هرکدام از این شبستان‌ها امکاناتی مانند زائرسرا دارند که زوار و مسافران می‌توانند در آن‌جا اقامت کنند. پارکینگ با ظرفیت شصت خوردو از امکانات دیگر امامزاده قاسم است. با توجه به ازدهام امامزاده قاسم درمراسم‌های مذهبی و ایام محرم این پارکینگ ظرفیت حضور پرتعداد زوار را ندارد و باید خودروی خود را در کوچه‌های اطراف پارک کنند. دسترسی به حمل‌و‌نقل عمومی همچون مترو و پایانه اتوبوس‌رانی و تاکسی‌رانی شرایط را برای رفت‌ و آمد به امامزاده قاسم آسان کرده‌است.

تاریخچه امامزاده قاسم

محله امامزاده قاسم از مناطق قدیمی تهران بشمار می رود. این منطقه به‌ علت آب‌و‌هوای خنک و کوهستانی از قدیم مکانی تفریحی و زیارتی برای قشر مختلف مردم به حساب می آید و همواره مردم زیادی آخر هفته به آنجا می روند. در این منطقه سردسیر رودخانه دربند دره گلابدره و رودخانه‌های فصلی بسیاری آب مورد نیاز اهالی را برای شرب و کشاورزی تامین می‌کردند. محله امامزاده قاسم در گذشته یکی از بزرگ‌ترین باغ روستاهای تهران به شمرده میشد.

امامزاده قاسم

اسم قدیم محله امامزاده قاسم دژ علیا یا بالا دژ بوده است. قرارگرفتن برروی بلندی و تپه یا ساخت دژی برای محافظت از ساکنان منطقه از علت نام‌گذاری این منطقه بود. ویژگی‌های محله امامزاده قاسم را به مکانی امن برای پناه گرفتن و مخفی شدن تبدیل کرده بود. این منطقه مانند دربند و گلابدره در حوزه ییلاقات تجریش قرار داشته و مردم تجریش و شمیران در فصل‌های گرم برای جمع‌آوری محصولات باغی خود به آن سفر می‌کردند.

بهترین زمان بازدید از امامزاده قاسم تجریش
امامزاده قاسم یک مکان مذهبی در شمال تهران محسوب می شود. این مکان ییلاقی در هر فصلی از سال زیبایی‌های خودرا دارد و امروزه دسترسی به آن آسان است. درب این امامزاده از ساعت شش صبح به روی زائران گشوده می‌شود و پذیرای زائران است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید